neděle 30. srpna 2015

Great Panoptique Winter - Wildness (Sound in Silence)




Historie této nádherné Wildness práce se váže tak nějak až k letopočtu 2010, kdy dvojice australských hudebníků Noah Symons (alias Great Earthquake, bicí GREAT) a Jason Sweeney (Panoptique Electrical, Pretty Boy Crossover, klávesy PANOPTIQUE) začala vzájemně propojovat své zvukové fantazie. Ty později nechali promíchat s texty a vokály WINTER anglické legendy Richarda Adamse (Hood, The Declining Winter), které coby komplet Wildness doputovaly až na melbournské předměstí k Sensory Projects (New War). Ale protože dveře této značky se zavřely ještě před samotnou realizací chystaného desetipalce (2012), zapadla nahrávka pouze do GPW šuplíku. Před rokem ji Jason s Richardem oprášili, pověsili na vlastní BANDCAMP stránku, odkud si ji „vypůjčil“ Georgios Mastrokostas (Absent Without Leave) a v nákladu 200 CD-R zařadil do katalogu vlastního vydavatelství Sound in Silence. V Aténách už řadu let skromně fungujícího labelu, jehož prozatím poslední titul Wildness okouzlí nejen fanoušky melancholické elektroniky, ale i dav folk-experimentálních zvědavců. Ale pospěšte!!

1. Put Hope In Future Days (05:02)
2. Wildness (03:36)
3. How The Sun Leaves (04:52)
4. Oram (03:02)
5. Whiteout (06:15)
6. Cold Moments Melt (04:17)

čtvrtek 27. srpna 2015

Cosmic Ground 2 (Deep Distance / Studio Fleisch)




Už v polovině září se fanoušci tajuplných synth-atmosfér dočkají pozoruhodného dvojvinylu, volně navazujícího na loňský eponymní debut Cosmic Ground. Jeho tvůrcem je německý producent, klávesista a zakladatel krautrock-psychedelických Electric Orange (dříve Octopus's Garden) Dirk Jan Müller, za jehož sólovou dráhou stojí londýnští Deep Distance. V případě DVOJKY (500 ks) se oproti JEDNIČCE, která obsahovala pouze polovinu skladeb - tedy jeden průhledný dvanáctipalec (Deadlock /Decay), jedná o kompletní přenesení CD na vinyly, jehož původní obsah vyšel u něj "doma" v Cáchách se známkou Studio Fleisch. Osobně doporučuji s novinkou, resp. DVOJKOU neváhat a začít rychle tenhle majstrštyk hledat u všech dobrých vinyl-obchodníčků!

1. Sol (19:23)
2. Ngc 224 (18:40)
3. Organia (19:43)
4. Altair (20:09)


pondělí 24. srpna 2015

Zapomenuto v polích (Divadlo Continuo 20.-23.08. 2015, Malovice, Švestkový Dvůr)

Švestkový Dvůr



Minulý týden se v těsné blízkosti nádherně zrekonstruovaného Švestkového Dvora v jihočeských Malovicích, domovské scéně mezinárodního souboru Divadla Continuo, představila nová inscenace Zapomenuto v polích. Pro spolek kolem principála Pavla Štourače tradiční "site specific" představení, které na okolních travnatých plochách připomnělo zapomenuté a bohužel stále se otevírající jizvy našeho národa. Národa sice pyšného na během devadesátiminutové "procházky" zmiňované hrdiny (Hus, Palacký, Masaryk), ale neváhajícího udávat, kolaborovat a až dost často převlékat kabáty, resp. drhnout vlastní špínu rejžáky. Podobně jako v několika předchozích ohlédnutích (Krajina na znamení, Jizvy v kameni, Sousedi), tak i Zapomenuto v polích inspirovaly výpovědi tamních pamětníků, jejichž náměty provedly diváky tentokrát časovým obdobím od let předválečných(1938) až po "veleúspěšnou" kolektivizaci (1951). Slunečné neděle vázané ke skutečné postavě, v Netolicích za války žijící německé zubařce Friedy Buliersch, u které se kromě gestapáckých karetních turnajů (vítěz si mohl plivnou na obraz Adolfa Hitlera v životní velikosti) vršila i řada anonymních udání. A protože s Divadlem Continuo je propojen symbol "vděčného" koně, oživí tohle "Zapomenutí" také tamní, dnes už neexistující koňskou tržnici. Z Friedy se tak stala zvěrolékařka Ingrid, utápějící své rozpolcené česko-německé svědomí v alkoholu. Celkovým obrazem je pak zápas o spásu vlastní duše, resp. duší všech učinkujících, kde zařazením textů z asi nejznámější básnické skladby anglického autora Thomase S. Eliota Pustina (The Waste Land) a znamenitého hudebního doprovodu (Alessandro La Rocca, Elia Moretti), si divák odnáší bezmocnost nejen proti smrti, ale především proti živočišnému druhu, jakým je samotný člověk. Silné, krásné a doporučeníhodné.

"Vidím dav kráčející v kruhu.
Na Marganských písčinách
nemohu spojit nic s ničím.
Zlámané nehty na špinavých rukou.
Můj lid, pokorný lid, který nečeká na nic."

Frieda Buliersch (náměstí Netolice)



Tak jak, kudy a hlavně s kým dál

Drž hubu, drž krok, přidej se k mocným, staneš se silným

Plivni si na Ádu
Odsun Němců, Ingrid se probírá
Bývalé tržiště v místech dnešního Tržiště v Netolicích


Symbol v baru, skvěla obsluha a všechno hodně dobrý


pátek 21. srpna 2015

RAGANA - Wash Away (An Out Recordings)




Okurkovou sezónu, kterou v posledních dnech u nás prezentují  především zprávy o hromadném znásilňování česko-moravsko-slezských žen uprchlými Muslimy a dnes už světoznámá Jirsova ucpaná trubka u symbolického pramene Vltavy (článek "Vyschnutí pramene Vltavy je národní tragédií") , právě rozčíslo moje čerstvě objevené duo Ragana. Maria Stocke (kyt, zp.) a Nicole Kurmina Gilson (bicí, zp.) z Oaklandu, co tyhle dvě předchozí sračky hrnou svým doom-experimentálně-metalovým bagrem do propadliště nereálných dějin. Holky do kterých to na ulici neřeknete, ale o to víc vás svou zdrsněnou něžností položí na záda a dokonale udělají. Po digitálně volně dostupných Unbecoming (1/2013) a All's Lost (6/2012) hned napoprvý. Zkuste a uvidíte. Když budete mít smůlu, tak třeba jenom uslyšíte - prostřednictvím queer anti-rasistických An Out Recordings z 12", kazety, či virtuálního balíčku, a to pod názvem Wash Away!!
100%

A1. Invocation pt. 2 (04:20)
A2.Wash Away (05:00)
A3.Nameless Constellation (05:06)
A4. Alive (05:10)

B1. Frail Flame (07:58)
B2. Tired (04:24)
B3. The Field (07:25)