úterý 17. června 2025

TVOD - Party Time (Mothland)

 


V neděli 22. června dorazí do Prahy dvě americké hvězdy, z nichž ta starší CocoRosie přiveze v pořadí už osmou studiovkou Little Death Wishes (3/2025 Joyful Noise Recordings). Pokud ale chcete ušetřit téměř dvě třetiny ze vstupného za už beztak vyprodaný Palác Akropolis (překupníci to namastí ještě víc - poslední lístek ZDE), vyražte na Štvanici do Bike Jesus. Zde zakotví jedna z nejzajímavějších brooklynských kapel současnosti TVOD (Television Overdose), kterou krátce před vypuknutím covidových tragédií založil zpěvák a skladatel Tyler Wright, jehož kličkování mezi hudebními žánry protínají emocionálně nabité texty s minimalistickými melodiemi, inspirované post-punkem, egg punkem a krautrockem. Po dvojici "raných" nahrávek (Daisy 4/2020, Victory Garden 11/2021) přichází dnes už šestičlenný ansámbl (Tyler Wright - zp, Jenna Mark - synt/zp, Serge Zbritzher - kyt, Denim Casimir - kyt/zp, Mickaela Piccirillo - bas, Michael Karson Pahl - bicí/zp) s jedenáctiskladbovým debutem Party Time, který v květnu vyšel na kanadské "agenturní" značce kolektivu Mothland. Jeho niterní poslechový zážitek plný chaotických emocí a ostrého humoru může oslovit i fanoušky Viagra Boys či Fontaines D.C.
Wrightův projekt je ale především známý svými syrovými a naprosto nepředvídatelnými vystoupeními, "dolaďujícími" studiové nahrávky. Nakolik se bude nedělní Party Time lišit od desky, tak to si porovnejte už sami. Za 350 Kč v předprodeji, navíc s brněnskou předkapelou Ghost of You. Ve srovnání za lístek v Akropoli vám zbyde ještě na vinyl. Tak neváhejte a prodlužte si nadcházející "tropický" víkend u vody.

 

A1. Uniform (02:15)
A2. Car Wreck (04:28)
A3. Pool House (02:30)
A4. Empty Boy (03:20)
A5. Super Spy (03:06)
A6. MUD (02:49)
 
B1. Wells Fargo (02:21)
B2. Alcohol (02:34)
B3. Take It all Away (03:25)
B4. Bend (02:18)
B5. Party Time (03:47) 
 
 

 

neděle 15. června 2025

Rafani: Všichni mají nárok na všechno (8smička Humpolec)

 


Rafani je umělecká skupina, která vznikla snad už před čtvrt stoletím a jejími současnými členy jsou Jiří Franta, David Kořínek, Ondřej Brody a spoluzakladatel formace Luděk Rathouský. Po loňské výstavě Nikdo nemá nárok na nic (Cifra Gallery), na které se už podílel architekt a pedagog FUD Jiří Philippe Janda, přemístili své totemy s opičíma hlavama do humpolecké 8SMIČKY, kde pod názvem Všichni mají nárok navšechno "pokračují" v prezentaci bolestivých témat současnosti. Opět ve spolupráci s tvůrcem generativního umění a virtuálních světů využívající umělou inteligenci J. P. Jandou. Zde ale na rozdíl od Rumburska jeho supervizi obrazové syntézy a videí rozšiřuje supervize zvukových toků a snových frekvencí producenta Olivera Torra (pokračuj na Punktum 24. června). V textové části pak "generativní" Tessa V.
Ač během ročních příprav se svět zase "trochu" změnil, což odráží i samotný výsledek výstavy, tak část utopie v ní zůstala. Třeba v sociální realitě politicko dystopického charakteru, všudypřítomné entitě či v růžové želvušce, což je extrémně odolný mikroskopický živočich a současně i moderátor(ka) výstavy, provázející návštěvníky těmně optimistickou expozicí. Naprosto skvělým projektem, cílícím na rozdíly mezi přirozeným a umělým světem, ve kterém peníze vítězí nad realitou a sociální bubliny ujišťují "rezidenty" svých ostrovů o vlastní, a tedy té jediné pravdě.
Mechanicko plasticko organické praskání želvuščiny kůže můžete v humpolecké 8smičce pozorovat až do 19. října 2025. 
 
 








čtvrtek 12. června 2025

Pulp - More (Rough Trade Records)

 


Vzpomene si ještě někdo na Jam `96, kdy na pražském koupaliští Džbán měli kromě tehdejších ikon nezávislé hudby (Frank Black, Iggy Pop, Bad Religion, Ministry, Echobelly, Dog Eat Dog, Shane MacGowan and The Popes, ...) vystoupit také sheffieldští PULP, které z "jistých" důvodů nepustili přes hranice? No tak si představte, že tihle "britpopoví" veteráni přicházejí téměř po čtvrt století s novou, v pořadí "teprve" osmou studiovou nahrávkou, doprovázenou podtitulem "Ain't It Time We Started Living?". A proč také ne. “Poznat” ve snu “paternalistickou" Tinu by chtěl možná každý. 
Ne že by na to Jarvis Cocker už neměl, ale před stárnutím nikdo neuteče a někomu může i umělecky slušet. Jako v případě tohoto skvělého skladatele a zpěváka, který se vrátil ke svým klíčovým spoluhráčům (Candida Doyle - kl, Mark Webber - kyt/kl, Nick Banks - bicí) a v duchu zesnulého baskytaristy Stevea Mackeyho (1966-2023) natočili v doprovodu asi třiceti dalších hudebníků během třech týdnů jedenáct novinek, ukrytých u Rough Trade Records pod titulem MORE. Bílé album (Matt C Metropolis) v číslované edici s reliéfním obalem a dále v tradiční (barevné) vzpomínce na Mackeyho lásku k horám (Andy), vyvolávající aspoň u mě pocit symbolické ztráty. Tuto moji spekulaci dost možná potvrzuje celkově volnější až melancholické tempo podmalované smyčcovými aranžemi, sedmdesátkovým disco-popem a ještě starším soulem. Nadmíru promyšlená a omračující nahrávka, která v době už několikáté retro vlny strhne mnoho a mnoho nových posluchačů, kteří Jam `96 a léta hluboce před ním považují za hudební pravěk a přitom se s MORE budou cítit tak moderně.
Nahrávku produkoval mladší generaci (Fontaines D.C., ...) jistě dobře známý James Ellis Ford (Simian Mobile Disco, The Last Shadow Puppets) a roli baskytaristy přijal v londýnském studiu ORBB koncertní spoluhráč Andrew McKinney (James Taylor Quartet). Komu je celá deska věnována, nemusím snad ani dodávat.
 
💓💓💓💓💓 

 

A1. Spike Island (04:42)
A2. Tina (03:32)
A3. Grown Ups (05:56)
A4. Slow Jam (05:06)
A5. Farmers Market (04:30)
 
B1. My Sex (04:25)
B2. Got to Have Love (04:52)
B3. Background Noise (03:41)
B4. Partial Eclipse (04:38)
B5. The Hymn of the North (05:40)
B6. A Sunset (03:14)


úterý 10. června 2025

Bibione - Paprikatraumbrötchen EP (Day After Records)

 


Po návratu z Berlína se holkopunkerky Bibione zastavily u Day After Records, kde právě porodily už třetí ípíčko. To pod názvem Paprikatraumbrötchen rozšířil saxofonista Ondřej Pěkný (Vellocet Roll), kterého pustily do středu každé z vinylových stran. A vlastně nejen jeho, protože o obal se postarala multimediální umělkyně Eva Jaroňová (No Fun at All in the House of Dolls, Piča z hoven).
Bibione - nejlepší hostky letošního festivalu Fotbal proti rasismu, kde vyšší moc vypnula proud a část vystoupení byl fakt punk, potvrdily svou nejmladší a zároveň nejdospělejší nahrávkou nemalý talent, který by jim mohly závidět mnohé britské objevy. Pokud někde tohle jméno uvidíte na plakátu, určitě neváhejte. Z pro mě nejbližších termínů a míst je prozatím "chalupářský" festival v Novohradských horách, pořádaný rodinkou z českobudějovické ex-Světadílny. Více informací na Hacienda Barcelona.       

6/6         
 
 
A1. Steve Jobless (01:36)
A2. Jazz (02:14)
A3. Tired (01:40)
 
B1. No friends just customers (02:03)
B2. Rats in the attic (02:30)
B3. Bambini di traga (03:16)
 
 

Omni Selassi, Rosa Vertov, Bibione, Black Tar Jesus, AVA: Moving Spaces, Oswaldovi, Buchty/Nouze, Jadran, ...