úterý 1. května 2012

DonauFestival, 29.04. 2012 Krems (naživo)

Kapitola osmá
DIE VERTREIBUNG INS PARADIES

Ten kdo v předvečer čarodějnic zavítal do dolnorakouského Kremsu, prožil jednu z nejmagičtějších nocí letošního roku už o den dříve. Vše začalo v kostele ze třináctého století, kde šedivé mnichy nahradila absolventka Pařížské konzervatoře operního zpěvu a polovina sesterského dua Cocorosie Sierra Casady (zp, harfa). Společně s filmovými hudebníky a členy progresivních Priestbird (Saunder Stenfert Jurriaans – kyt/bas, Daniel Charles Bensi – cello), klavíristkou Anne Rainwater (futureCities) a flétnu s klarinetem střídajícím Dougem Wieselmanem, představili „muzikál“ Soul Life. Bludištěm vnitřních světů proplouvající operní árie, jejichž protagonistka v Raiffeisen igelitové plátěnce usadila, pardon, nacpaný Minoritenkirche i z těch několika málo sedaček pozvedla k nekonečnému potlesku. 

Fantasticky neopakovatelný zážitek, kterému se v neděli večer nejvíce přiblížila „už jen“ mladší Bianca Casady s taneční performací Night Shift (Messegelände). Abstraktním příběhem o malé holčičce vyrůstající v podivně (ne)fungujícím světě, kde později slouží staré, ale bohaté dámě. Během svého života se tak mimo nočních běsů a dalších fantazií setkává s ukřižovaným strašákem, sexuchtivým opilým cirkusákem, ale také promarňuje pomoc nadpřirozených bytostí. Další úchvatná vize vycházející z kořenů Cocorosie, tentoktrát doprovázena mj. zdeformovanými černobílými klipy a opět vynikajícím soundtrackem živých, při levém okraji pódia řazených výše uvedených hudebníků, doplněných samotnou autorkou, zpěvečkou a režisérkou představení. Pochopitelně nesmím opomenou ani naprosto dokonalého výkonu všech tanečníků, vč. „hostující“ Sierry Casady v hlavní roly.
Na stejném pódiu Halle 2 vystoupil ještě představitel tzv. hypnagogického popu Daniel Lopanin alias Oneohtrix Point Never. I když termíny a škatulky hudebních směrů nepovažuji za směrodatné, jeho audiovizuální třičtvrtěhodinku s laptopem bych doporučil určitě všem, kteří provozovatele Software Records zatím naživo nepotkali.
Veselejší a mnohem uvolněnější atmosféra čekala návštěvníky sousední Halle 1. Ač očividně unavený „song-writer“ Atlas Sound (Deerhunter) čaroval své hypnotické zvuky jen z jejich vzájemného vrstvení (zp, kytara, pedály, harmonika), publikum si naklonil stejně úspěšně, jako „předskokanka“ a zároveň klávesistka brooklynských Chairlift Olga BELL. Kýčovitě podmanivý synth-pop s vokálem odstiňujícím zpěvačku Björk navázal znamenitě na zmiňovanou dvojici Polachek (zp) / Wimberly (kyt), přibližující 80’s-90’s pop hitovkami z aktuálního alba Something (YoungTurks / Columbia) a jeho předchůdce Does You Inspire You (2008 Kanine Records).
Závěrečným a úvodní slova o magické noci potvrzujícím retro-zjevením bylo dunajské zmrtvýchvstání Jiřího Schelingera (Lupič Willy, Kartágo, ...), v podání Marcuse Rosenberga alias Ariel Pink a jeho Haunted Graffiti. Dokonce i v té džísce jsem už Jirku kdysi viděl. Inu další reinkarnace, aneb umělecky trefné vyjádření k současné a do sraček se řítící společnosti (John Sulston - People and the Planet), která se stala předmětem až do 5. května probíhajícího Donaufestivalu v Křemži na Dunaji.
9/10  
Oneohtrix Point Never
Atlas Sound
BELL
Chairlift
Ariel Pink's Haunted Graffiti
                                         

Žádné komentáře:

Okomentovat