úterý 3. května 2016

DONAUFESTIVAL #12 (Krems an der Donau, 30.04. - 01.05. 2016)




"Liebe Brüder & Schwestern"- diktátorská slova z nové divadelní hry NIEMAN HAT EUCH EINGELANDEN v podání vídeňského souboru God's Entertainment o víkendu jasně naznačila, jaké téma letošní DONAUFESTIVAL určitě nemine. Ne že by v uplynulých ročnících chyběla konfrontace rakouské politické a kulturní identity, ale "živé" propojení s aktuálními milióny přivandrovalců, resp. hrdlořezů přicházejích vyhubit evropskou populaci (používám výrazy našich českých islamofobů), působilo intenzivněji, než kdy předtím. V dolnorakouském Kremsu, tedy aspoň po prvním víkendu, ale hlavy návštěvníků zůstaly tam kde kdysi vyrostly, a to navíc s uvnitř hluboko a na dost dlouho uloženými zážitky. I když v sousedním sále hlavního štábu Messegalände stejným kolektivem nachystané rakve zrovna příliš pozitivně nepůsobily. Naštěstí "prozatím" plnily pouze funkci jakýchsi trenažérů, poskytujících svým pasažérům výhledy do budoucích životů - AL PARADISO. Pojetí života, smrti, bolesti, radosti, utrpení a touhy po svobodě pronásledované tolerancí k okolnímu světu, odrážely i výtečná performace Flèche od Elisabeth Bakambamba Tambwe (& Sebastijan Geč) a především další velký návrat seattleského souboru Saint Genet s představením Frail Affinities, inspirovaným tragickým příběhem skupiny amerických emigrantů ze čtyřicátých let devatenáctého století - Donner Party. Jak jinak než FASCINUJÍCÍ zážitek, umocněný symfonickým sextetem a zářivkovou instalací Who With Their Fear Is Put Beside Their Part (Ryan Mitchel & Ben Zamora & Casey Curran).

Hudební část lze rozdělit na sobotní a nedělní. Zatímco ta první "integrovala" mezi witch-housového Joshua Learyho (EvianChrist), Sama Shackletona (Skull Disco) a hyperdubáka Steva Goodmana (Kode9) vzorky egyptského electro chaabi (Islam Chipsy s kapelou EEK, Maurice Louca) a kuvajtskou elektroniku (Fatima Al Qadiri), nedělní finále prvního festivalového víkendu patřilo už jen "prověřeným" interpretům. V Minoritenkirche vystoupila pod drone-experimentální přezdívkou Blanck Mass polovina bristolských Fuck Buttons Benjamin John Power, z dalekého Austinu dorazil do Halle 2 "elektrický jezdec" a country-rocker Monk Parker a skotští Mogwai doplnili hudební stopou dokumentární snímek BBC Atomic: Living In Dreadand Promise (režie Mark Cousins). Jedinečná tečka, která si v "atomové" hodince mj. připomněla i letošních třicet let od černobylské tragédie.

Druhá část letošní DVANÁCTKY začne už ve čtvrtek 5. května a potrvá až do VYPRODANÉ soboty. Tak si to užijte také, dokud ještě můžete svobodně cestovat. Jen doufám, že příští TŘINÁCTKA nepřinese do našich regionů cosi nešťastného a tahle triskaidekafobie nedoroste do rozměrů současné islamofobie. Tak zase za rok na jednom z nejlepších festivalů Evropy  - AHOI!!

Elizabeth Bakambamba Tambwe 
Flèche


Rubén D'Hers - Quebrada Escondida



Maurice Louca



Code9



Evian Christ



Fatima Al Qadiri



Islam Chipsy



Saint Genet



Babišovo kuře dle Elizabeth Bakambamba Tambwe



Monk Parker



Mogwai



NIEMAND HAT EUCH EINGELADEN





 

Žádné komentáře:

Okomentovat