neděle 11. června 2023

HR GIGER - METAMORPHOSES (AJG Hluboká n. Vlt.)

 


Vesmírná loď Nostromo míří domů, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení, ale nikdo neví, co se děje. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety AJG. Následné mezipřistání vetřelce HR GIGERA proběhlo v naprostém pořádku, jenom docela chcalo. Tedy aspoň včera během vernisáže výstavy METAMORPFOSES, odkazující svým názvem na autorovy kresby a jeho oblíbence France Kafku ve slavné povídce Proměna.
Ve spolupráci AJG s Museem HR Giger ve švýcarském Gruyères, jeho ředitelkou (umělcovou ženou) Carmen Maria Giger a sběratelem Marco Witzigem, vznikla ve zdejší Zámecké jízdárně jedna z největších výstav H. R. Gigera (1940 - 2014) ve střední Evropě, která se dívá na stvořitele monstra Vetřelce z jiného úhlu, než jak jej mnozí znají coby jen mediální hvězdu Hollywoodu. Ač sám sebe považoval (považuje) za nesmrtelného surrealistu a ovlivňuje generace ve výtvarném umění od 80. let až po současnost, tak jeho výstava, kterou si díky umělé inteligenci sám uvedl, přibližuje počátky jeho tvorby od 60. let, kdy permanentně řešil jedno jediné a bohužel stále aktuální téma, a to proměnu člověka v obavách jeho celého světa (hrozby válek, přelidnění, smrt, ..). Kromě těchto témat zachycených v jeho dílech naplnil "konzervativní" surrealismus postkatastrofickou skepsí i existencialismem a rozvinul jej svébytným stylem k tzv. biochemickému surrealismu, jehož komerčně nejúspěšnějším vrcholem je právě kasovní trhák Vetřelec (1979, režie Ridley Scott). 
Během chronologicky řazené retrospektivy METAMORPHOSES potkáte mj. plastiku Biomechanoid, díky které vznikla spolupráce na Vetřelci, etapy jeho vývoje od líhně, záznam lodi, dark room, sérii Necronomicon a čtyři obrazy, připomínající storyboardy k filmu. Na své si přijdou i hudební fanoušci, pro které je připraven odlitek americké zpěvačky Debbie Harry (Blondie), pro kterou Honza Ruda G. vytvořil přebal sólového debutu KooKoo (7/1981 Chrysalis) i videoklip Backfired, zakázaný obal třetího alba Dead Kennedys (Frankenchrist - 10/1985 Alternative Tentacles) a stojan na mikrofon pro zpěváka kapely Korn Jonathana Davise, který přispěl jedním z textů do nádherně zpracovaného katalogu METAMORPHOSES (Jana Vahalíková / Studio Marvil).
Večerem provázela choreografka a performerka Halka Třešňáková, sekretářka legendárního lobbisty Tondy Blaníka, chystající k výstavě několik "netradičně" komentovaných prohlídek. Mezi nepřehlédnutelné okamžiky sobotní vernisáže bezpochyby patřilo vystoupení nadějné performerky Saydie Vell (aka VELL Sv) z Ateliéru Nová Média 2 AVU, ztělesňujicí ve svých představeních éterické bytosti, superhrdinky, noční motýly a jiné erotické archetypy. V jejím vnímání sexuality (Festival nahých forem) ji tentokrát doprovodila 3D animace Julie Tampierová.

Výstavu METAMORPHOSES můžete v prostorách hlubocké AJG navštívit až do 19. listopadu 2023.

Žena za sochou Biomechanoida

Gigerův bar

Prostředí Harkonnen a Zrcadlo čtvercové (černé)

Mutant / Sil postava (stojící)

Zvratky nebo také Červ

Svatební obraz aneb Eromechanika V

Krajina XX, resp. Dead Kennedys - Penis Landscape

Velký strážný anděl, v pozadí masky

Otisk hlavy Debbie Harry





Žádné komentáře:

Okomentovat