Zajímavosti ze světa, v němž je přirozenost považována za alternativu
neděle 11. června 2023
HR GIGER - METAMORPHOSES (AJG Hluboká n. Vlt.)
Vesmírná loď Nostromo míří domů, astronauti spí. Náhle
dojde k jejich automatickému probuzení, ale nikdo neví, co se děje. Prostřednictvím
centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety
AJG. Následné mezipřistání vetřelce HR GIGERA proběhlo v naprostém pořádku, jenom
docela chcalo. Tedy aspoň včera během vernisáže výstavy METAMORPFOSES, odkazující svým názvem
na autorovy kresby a jeho oblíbence France Kafku ve slavné povídce Proměna.
Ve spolupráci AJG s Museem HR Giger ve švýcarském Gruyères,
jeho ředitelkou (umělcovou ženou) Carmen Maria Giger a sběratelem Marco Witzigem, vznikla ve zdejší Zámecké jízdárně jedna z největších výstav H. R.
Gigera (1940 - 2014) ve střední Evropě, která se dívá na stvořitele monstra
Vetřelce z jiného úhlu, než jak jej mnozí znají coby jen mediální hvězdu
Hollywoodu. Ač sám sebe považoval (považuje) za nesmrtelného surrealistu a ovlivňuje generace
ve výtvarném umění od 80. let až po současnost, tak jeho výstava, kterou si
díky umělé inteligenci sám uvedl, přibližuje počátky jeho tvorby od 60. let,
kdy permanentně řešil jedno jediné a bohužel stále aktuální téma, a to proměnu
člověka v obavách jeho celého světa (hrozby válek, přelidnění, smrt, ..). Kromě
těchto témat zachycených v jeho dílech naplnil "konzervativní" surrealismus postkatastrofickou
skepsí i existencialismem a rozvinul jej svébytným stylem k tzv. biochemickému
surrealismu, jehož komerčně nejúspěšnějším vrcholem je právě kasovní trhák
Vetřelec (1979, režie Ridley Scott).
Během chronologicky řazené retrospektivy METAMORPHOSES potkáte
mj. plastiku Biomechanoid, díky které vznikla spolupráce na Vetřelci, etapy jeho
vývoje od líhně, záznam lodi, dark room, sérii Necronomicon a čtyři obrazy, připomínající
storyboardy k filmu. Na své si přijdou i hudební fanoušci, pro které je
připraven odlitek americké zpěvačky Debbie Harry (Blondie), pro kterou Honza
Ruda G. vytvořil přebal sólového debutu KooKoo (7/1981 Chrysalis) i videoklip Backfired, zakázaný obal třetího alba Dead Kennedys (Frankenchrist - 10/1985 Alternative Tentacles) a stojan na mikrofon pro zpěváka kapely KornJonathana Davise, který přispěl
jedním z textů do nádherně zpracovaného katalogu METAMORPHOSES (Jana Vahalíková / Studio Marvil).
Večerem provázela choreografka a performerka Halka Třešňáková, sekretářka legendárního lobbisty Tondy Blaníka, chystající k
výstavě několik "netradičně" komentovaných prohlídek. Mezi
nepřehlédnutelné okamžiky sobotní vernisáže bezpochyby patřilo vystoupení
nadějné performerky Saydie Vell (aka VELL Sv) z Ateliéru Nová Média 2 AVU, ztělesňujicí
ve svých představeních éterické bytosti, superhrdinky, noční motýly a jiné
erotické archetypy. V jejím vnímání sexuality (Festival nahých forem) ji tentokrát
doprovodila 3D animace Julie Tampierová.
Výstavu METAMORPHOSES můžete v prostorách hlubocké AJG navštívit až
do 19. listopadu 2023.
Žádné komentáře:
Okomentovat