Ani vlny veder, migrantů a uprchlíků včera nezabránily druhému
ročníku Slavonice Festu se přehoupnout do své závěrečné poloviny, kterou v
příhraničním renesančním městečku oslavila kromě mnoha filmově-hudebních
fanoušků také řada filmových tvůrců. Asi nejočekávanějším snímkem celého festivalu
byl předpremiérový (nedokončený) snímek Ztraceni v Mnichově (v kinech od 22.
října) natočený trojnásobným držitelem Českého lva (Knoflíkáři, Rok ďábla,
Karamazovi), scénáristou a režiséra Petrem Zelenkou, jehož absenci ve
Slavonicích nahradili vedoucí Filmového centra ČT Helena Uldrichová, zde
producent David Ondříček (Lucky Man Films), střihač Vladimír Barák a
představitel jedné z hlavních rolí Marek Taclík. Ten coby novinář Jakub se
svým kolegou Pavlem (Martin Myšička) zveřejní na základě papouščích odposlechů (Sir
„P“) výroky Édouarda Daladiera, zástupce francouzské strany na Mnichovské dohodě,
které do této otázky vnesou doposud neznámé informace. Víceméně se jedná o nadsázkovou
fiktivní komedii určenou pro trpělivého a třeba i v detailech záměrné chyby
hledajícího diváka, rozdělenou do třech časových pásem. Výsledkem je koláž
složená ze zhruba tříminutového černobílého dokumentu, zachycujícího skutečné
události na sklonku 30. let minulého století, půlhodinového hraného filmu a pseudo-dokumentu
z natáčení. Tak trochu Trhák 2 s poctou barandovským ateliérům, kde ale muzikálový základ přetřelo vážně-choulostivé
téma naší minulosti, kontroverzně popsané např. v knize prvosignatáře
Charty 77 Jana Tesaře z roku 2000 (Mnichovský komplex. Jeho příčiny a důsledky).
Dalším z hostů které jste v sobotu mohli potkat, a to nejen
během uvedení jednotlivých snímků, byl třeba i herec Matěj Hádek (Užovka) s VYNIKAJÍCÍM
sociálním dramatem Kobry a užovky, jehož o šest let mladší sourozenec Kryštof Hádek (Kobra) si z letošního MFF KV odvezl cenu za nejlepší mužský herecký výkon. S nejlepší ženskou filmovou rolí se pak zase představila Alena Mihulová v režijním debutu Slávka Horáka Domácí péče. Závěrem bych ještě připomněl
a doporučil komunisty, estébáky a vlastně celou tuhle předlistopadovou
absurditu oživenou místním starým Kulturákem, kde bylo promítnuto „vyúčtování s přisluhovači
totality“ Odborný dohled nad východem Slunce režiséra Pavla Göbla, v hlavní
roli s „plastickým“ Vráťou Brabencem.
Vedle jedinečných filmových zážitků se letošní
žluto-modro-zelené Slavonice vyšvihly také v oblasti hudební. Vrcholným
číslem tak v nedaleké Maříži, jedné z mála přeživších pohraničních
vsí, bylo téměř dvouhodinové vystoupení tuzemské jazz-rock-novovlnné legendy
Stromboli (neplést s italskou sopkou, či tamním projektem Stromboli),
která v původní sestavě (Bára Basiková – zp. / Michal Pavlíček – kyt, zp. / Jiří
Veselý – bas. / Vendula Kašpárková – kl. / Klaudius Kryšpín – bicí) provedla
zhruba pětistovku diváků svou dosavadní tvorbou, zakončenou přídavkem Okolo
ohňů (najdete na remasterované verzi Shutdown & In Quartet (2001 Bonton).
Po více jak polovině Slavonice Festu 2015 zatím dávám plný
počet, teda zatrhuji JEDNIČKU. Kdo ale získá festivalem udílenou nejvyšší a
zároveň jedinou cenu, budeme vědět až v pondělí. Loni si ji, tedy Cenu
diváků, odvezl film polského režiséra Pawla Pawlikowskeho Ida!!
STROMBOLI (08.08. 2015 Maříž – Open Stage)
Stromboli (1)/
Sandonoriko (2) / Abacus (2) / Třesky, blesky (1) / Bezejmenná (1) / Houpací
židle na opuštěné terase (1) / Why (2) / Scanners (2) / Back In The Castle (2)
/ Tetování (3) / Katova pomocnice (3) / Labyrinth (2) / Carmen (1) / Villa Ada
(1) / Veliké lalulá (1) / Košilela (1) a
přídavek Okolo ohňů (2)
1.LP Stromboli (1987 Panton)
2.LP Shutdown (1989 Panton)
3.LP Fiat Lux (2014 Monitor)
Žádné komentáře:
Okomentovat