neděle 6. srpna 2017

SLAVONICE FEST 2017 (počtvrté)

Slavonice 2017



Čtvrtý ročník slavonického festivalu, kam se kromě hudebních koncertů a tanečních party letos poprvé do sedmi sálů nacpalo 65 filmů, přinesl opět i několik "žhavých" titulů. Vedle ve Slavonicích loni natáčené Svěrákovy retrospektivy Po strništi bos a silně artové, víceméně pro diváky nezáživné (jinak skvělé) roadmovie Křižáček (režie Václav Kadrnka), která svým uchopením romantické básně Jaroslava Vrchlického (Což ty děti po něčem se ptají? Což ty děti měří čas a prostor? Ba jsem jist, že jako slepí spějí nevědouce, kam jdou, v zhoubu jistou!) získala hlavní cenu na 52. MFF Karlovy Vary, narazil návštěvník i na vážná aktuální témata. Varovné signály o naší společnosti, které vedle dva roky starého portrétu Andreje Babiše Matrix AB, představil jeho režisér Vít Klusák (Český sen, Český žurnál, ...), společně s multimediální výtvarnicí Marianou Stránskou (STRANSKY ART COMPANY), kontroverzní snímek Svět podle Daliborka. Neuvěřitelný portrét autentického Prostějováka, jehož obsah sice díky naprosté tuposti "live aktérů" baví, ale zároveň mrazí. Lakýrník a nácek, co nemá daleko k podobně smýšlejícím komunistům, stojících i za dalším skutečným příběhem o lotyšské novinářce Melanije Vanagové Sibiřský deník (režie Viesturs Kairišs), která byla v roce 1941 stejně jako tisíce dalších lidí deportována do vyhnanství na Sibiř. Krutý příběh o hrůzách a lidské vůli, ve Slavonicích uvedený spoluproducentkou Juliettou Sichel (8Heads Productions), kde se za sexuální služby platí krajícem chleba a kde člověk znamená míň, než prase rypákem v zemi ryjící. Nepřipomíná vám to náhodou text jednoho anti-totalitního umělce, kterého nakonec dostala až ta naše pseudodemiokracie? Ano, jmenoval se Karel Kryl a vám všem tyto dva výše uvedené skelety současné "dokonalosti" DOPORUČUJI. A to více než kdy jindy.

P.S.
Cenu diváků Slavonice Festu 2017 získal švédský film Muž jménem Ove (režie Haannes Holm) a Cenu odborné poroty Studentské filmové sekce vyhrála sotva šestiminutová animovaná groteska Happy End Jana Sasky z pražské FAMU, zachycená už loňským Anifilmem v Třeboni.

Slavonice Fest ale není jen o filmu a hudbě ...


... i když, snímky pak pochopíte mnohem "hlouběji".



Žádné komentáře: