Sobotní vernisáží byla v zámecké jízdárně Alšovy jihočeské galerie zahájena rozsáhlá souborná výstava díla předního českého malíře Františka Muziky (1900-1974), člena avantgardního Devětsilu (1921), sdružení Nová skupina (1922) a Spolku výtvarných umělců Mánes (1923). Více méně opomíjeného absolventa pražské AVU (prof. Jan Štursa), jehož tvorbu výrazně ovlivnily roční stipendijní pobyt v Paříži (1924) a dramatické období druhé světové války, kdy kvůli protektorátním zákazům směřovaným mj. také proti tzv. zvrhlému umění (entartete Kunst), odešla řada umělců do ilegality. A právě kontrasty melancholického klidu obrazů (válečná traumata – plakát k výstavě Velké Rekviem XIII) s barevně dynamizující stránkou poválečného období, patří z mého pohledu k Muzikovo nejsilnějším momentům, v mnohém připomínající apokalyptické představy některých současných hudebníků (MP&DB).
Jeho první samostatná expozice na Hluboké (viz. níže) je
rozdělena do dvou částí – VOLNÉ TVORBY (magický realismus, lyrický a imaginární
kubismus, metafora-novodobý mýtus, mezi snem a skutečností – válečné drama,
přírodní biostruktury – představové asociace, tektonika fantaskních
architektur) a SCÉNOGRAFIE, tvořené v letech 1927-1947 (Stavovské divadlo,
Národní divadlo, Zemské divadlo Brno, ...). Vedle impozantní sbírky se mohou
návštěvníci dále těšit také na autorovu korespondencí s řadou významných postav
uměleckého světa (F. Tichý, J. Chalupecký, E. Fila, A. Hoffmeister, J. Werich,
...), kde mj. naleznou společnou pohlednici Václava a Olgy Havlových,
podepsanou též Věrou Linhartovou během cest po (do) „západních“ galeriích.
Mimochodem, právě za působení kurátorky Linhartové v AJG (1962-1966) se
z regionální galerie stal uznávaný výstavní prostor, který však
z politických důvodů musela opustit a v roce 1968 emigrovala do
Francie.
Mimořádný zážitek navíc podpoří fantastické zpracování téměř
pětisetstránkové publikace vydané u příležitosti až do konce září probíhající
výstavy, jejíž autory jsou kurátor Vlastimil Tetiva (Volná tvorba) a Vlasta
Koubská (Scénografie). Oba zúčastněné během včerejší vernisáže doplnili
českobudějovický Evergreen Quartet a slovem prozatímní ředitel AJG Petr
Berkovský, na jehož místo bude 1. července jmenován dosavadní šéf Oblastní
galerie Vysočiny Aleš Seifert.
Účast na výstavách AJG
1963 – Umění 1900-1963
1964 – Imaginativní
malířství 1930-1950 (kurátorka Věra Linhartová)
1968 – 50 let československého malířství 1918-1968
1969 – Česká krajina
1973 – Boje a zápasy: České umění v boji proti fašismu
a válce 1930-1945
1978 – České umění 1900-1945
1979 – České umění 1945-1975
1981 – České malířství a sochařství 1900-1980
1984 – Česká kresba 20. století ze sbírek AJG
1986 – České umění 20. století
1988 – České zátiší 20. století
1989 – Linie, barva, tvar
1991 – České malířství a sochařství 2. poloviny 20. století
ze sbírek AJG
1996 – Podoby fantazie (České umění I. poloviny 20. století
ze sbírek AJG, ČB)
1997 – Podoby fantazie II (České umění 2. poloviny 20.
století ze sbírek AJG, ČB)
1998 – Podoby fantaskna v českém výtvarném umění 20.
století
1998 – Česká gragika 1918-1998 (ČB)
2000 – Současná minulost: Česká postmoderní moderna
1960-2000
2003 – České umění XX. století, I. (1890-1939)
2006 – České umění XX. století, II. (1940-1970)
Žádné komentáře:
Okomentovat