Poprvé se malíř Theodor Pištěk objevil v hlubocké jízdárně
Alšovy jihočeské galerie před 29 lety, kdy pod vedením tehdejšího ředitele
PhDr. Hynka Rulíška vznikla famózní výstava "Výběr z tvorby 1960 -
1993". Její vernisáže se kromě autora a řady významných osobností (Karel
Schwarzenberg, Ladislav Smoljak, ...) zúčastnil také náš první polistopadový
prezident pan Václav Havel 💓 První a prozatím můj poslední prezident, protože ti
co přišli po něm, patří spíš Rusákům. Po pochybném Bednářovi a krátkodobém "bezvládí"
(Petr Berkovský), se před deseti lety chopil vedení AJG šéf Oblastní galerie
Vysočiny Aleš Seifert, kterému v době první výstavy Theodora Pištěka na Hluboké
bylo tak zhruba 15 let. Rozdíl obou "Pištěkových" ředitelů je bohužel markantní. Někdejší skromnost a pokoru zastínila během sobotní vernisáže
sebechvála a jedinečnost současného ředitele, který dle připravených konferenciérských
notiček prý dokáže každou výstavu s vysoce nastavenou laťkou vždy překonat. Ač
je Theodor Pištěk v projektu "Senzační realismus" představen výhradně
svými realistickými pracemi, a to v pokud možno komplexním přehledu jeho nejznámějších
a ikonických děl, na překonání Rulíškovy laťky tentokrát rozhodně nedošlo. A to
především po "lidské" stránce. Pro pozorovatele hyperrealismu
pravděpodobně neviditelné, protože tyhle "scénické objekty" jsou
záměrně podrobné, aby vytvářely iluzi reality, která není vidět na původní "fotografii".
To neznamená, že jsou nadreálné, protože iluze je přesvědčivým zobrazením
simulované reality. Nakonec srovnání s americkými hyperrealisty, které zde zastupuje
Richard Estes, můžete vedle dalších světových veličin (Gérard Gasiorowski, Gottfried
Helnwein, Jacques Monory a Gerhard Richter) pozorovat v Zámecké jízdárně
hlubockého zámku až do 30. října.
|
Theodor Pištěk - Rodinný portrét (1976)
|
|
Theodor Pištěk - Velká krajina (1972)
|
|
Theodor Pištěk - Tichá krajina (1983)
|
|
Theodor Pištěk - Ecce homo (1983)
|
|
Theodor Pištěk - Český horizont (1979)
|
|
Gottfried Helnwein - The Murmur of the Innocents 77 (2020)
|
|
Gerhard Richter - Window (1968)
|
|
Martin Dostál (kurátor výstavy)
|
|
Jan Pištěk
|
|
Vernisáž v roce 1993 (Václav Havel)
|
|
(Chce se mi řvát)
|
Žádné komentáře:
Okomentovat