Stejně jako v době vydání debutového alba Bright Green Field mě londýnští SQUID zastihli se svou novinkou O Monolith v termínu
glastonburském (příští týden vystoupí na německém festivalu ФУЗИОН). Ač nejen
díky zběsilému stylu vystupování frontmana (zpěváka a bubeníka) Ollieho Judge a
působivé energii jejich koncertů řadí mnozí tuhle partu univerzitních kámošů mezi
nejviditelnější (nejhlasitější) zástupce současné post-punkové scény v Británii,
SQUID jsou mnohem víc než tahle konkurence. Coby důkaz přijměte jejich druhé
studiové album O Monolith (opět Warp Records a producent Dan Carey), které je oproti debutu temnější (stránky folklóru),
soudržnější a "optimisticky" unikající z post-covidového oddělení. Podobně
jako na předchozí nahrávce sice stále přetrvává ustálený rytmus inspirovaný
krautrockem a evokuje pocity izolace (Undergrowth), ale dává větší prostor "znovunabyté svobodě",
experimentům a intenzivnějším zvukovým plochám. Na tom měla bezpochyby nemalý podíl hudební evokace prostředí a "domáckosti" studia Petera Gabriala Real World Studios, sídlícího ve venkovském hrabství Wiltshire, které Dan Carey protentokrát vyměnil za to svoje v Londýně (Mr Dan's Studio).
V průběhu osmiskladbové novinky O Monolith (původní název Moonrakers) vás
doprovodí jak téma vztahu lidí k životnímu prostředí (ekologické krizi) či policejní brutalia (The Blades), tak třeba ve skladbě After The Flash opět londýnská skladatelka a herečka Martha Skye Murphy, prolínající žánry od
indie po experimentální, operní a barokní. Své debutové album (kazetu) Postcards Home
si vydala "sama doma" loni v únoru.
Za nový a bohatší směr SQUID lze též označit jejich
vizuální prezentaci, na které se od návrhů triček pro irské turné podílí tamní grafický
designer a umělecký ředitel Oscar Torrans. Ten po vzoru starých evropských
tapisérií a ilustrované abecedy ze 17. století The Comical Hotch Potch,
používající lidské postavy k vytvoření jednotlivých písmen, navrhl ručně tkanou
tapisérii s abecedními znaky, čímž vytvořil skutečně jedinečný vizuální svět,
věnující velkou pozornost významu a pocitu z hudby SQUID. Ve spolupráci se svým
bratrem a ilustrátorem Robem Torransem tak přispěli k "strašidelně"
folklórní atmosféře alba, jehož výjimečnost prozatím mnozí novináři
nepochopitelně přehlížejí - oproti debutu.
01. Swing (In A Dream) (04:29)
02. Devil’s Den (03:05)
03. Siphon Song (05:58)
04. Undergrowth (06:35)
05. The Blades (06:28)
06. After The Flash feat. Martha Skye Murphy (05:34)
07. Green Light (04:23)
08. If You Had Seen The Bull’s Swimming Attempts You
Would Have Stayed Away (05:14)
Žádné komentáře:
Okomentovat