neděle 25. června 2023

Squid - O Monolith (Warp Records)

 


 

Stejně jako v době vydání debutového alba Bright Green Field mě londýnští SQUID zastihli se svou novinkou O Monolith v termínu glastonburském (příští týden vystoupí na německém festivalu ФУЗИОН). Ač nejen díky zběsilému stylu vystupování frontmana (zpěváka a bubeníka) Ollieho Judge a působivé energii jejich koncertů řadí mnozí tuhle partu univerzitních kámošů mezi nejviditelnější (nejhlasitější) zástupce současné post-punkové scény v Británii, SQUID jsou mnohem víc než tahle konkurence. Coby důkaz přijměte jejich druhé studiové album O Monolith (opět Warp Records a producent Dan Carey), které je oproti debutu temnější (stránky folklóru), soudržnější a "optimisticky" unikající z post-covidového oddělení. Podobně jako na předchozí nahrávce sice stále přetrvává ustálený rytmus inspirovaný krautrockem a evokuje pocity izolace (Undergrowth), ale dává větší prostor "znovunabyté svobodě", experimentům a intenzivnějším zvukovým plochám. Na tom měla bezpochyby nemalý podíl hudební evokace prostředí a "domáckosti" studia Petera Gabriala Real World Studios, sídlícího ve venkovském hrabství Wiltshire, které Dan Carey protentokrát vyměnil za to svoje v Londýně (Mr Dan's Studio). 
V průběhu osmiskladbové novinky O Monolith (původní název Moonrakers) vás doprovodí jak téma vztahu lidí k životnímu prostředí (ekologické krizi) či policejní brutalia (The Blades), tak třeba ve skladbě After The Flash opět londýnská skladatelka a herečka Martha Skye Murphy, prolínající žánry od indie po experimentální, operní a barokní. Své debutové album (kazetu) Postcards Home si vydala "sama doma" loni v únoru. 
Za nový a bohatší směr SQUID lze též označit jejich vizuální prezentaci, na které se od návrhů triček pro irské turné podílí tamní grafický designer a umělecký ředitel Oscar Torrans. Ten po vzoru starých evropských tapisérií a ilustrované abecedy ze 17. století The Comical Hotch Potch, používající lidské postavy k vytvoření jednotlivých písmen, navrhl ručně tkanou tapisérii s abecedními znaky, čímž vytvořil skutečně jedinečný vizuální svět, věnující velkou pozornost významu a pocitu z hudby SQUID. Ve spolupráci se svým bratrem a ilustrátorem Robem Torransem tak přispěli k "strašidelně" folklórní atmosféře alba, jehož výjimečnost prozatím mnozí novináři nepochopitelně přehlížejí - oproti debutu. 
 
 
01. Swing (In A Dream) (04:29)
02. Devil’s Den (03:05)
03. Siphon Song (05:58)
04. Undergrowth (06:35)
05. The Blades (06:28)
06. After The Flash feat. Martha Skye Murphy (05:34)
07. Green Light (04:23)
08. If You Had Seen The Bull’s Swimming Attempts You Would Have Stayed Away (05:14)
 
 

 
 

Žádné komentáře: