úterý 5. března 2024

Mica Levi - The Zone of Interest (OST)


 

Jonathan Glazer je anglický filmový režisér a autor řady hudebních videoklipů (Street Spirit, Into My Arms, ..), jehož čtvrtý celovečerní snímek The Zone of Interest přichází deset let po celosvětově úspěšném sci-fi thrilleru Under The Skin. Pokud dobře počítám, tak šlo o jeho první spolupráci s anglickou producentkou Mica Levi (aka Micachu), po které následovaly krátké filmy The Fall (2019), Strasbourg 1518 (2020) a právě na pět Oscarů nominovaná "hrůza za zdí" The Zone of Interest, čerstvá držitelka filmové akademie BAFTA (Nejlepší britský film, Nejlepší neanglicky mluvený film a Nejlepší zvuk). Vedle této a řady dalších ocenění je nutno zmínit i trojici cen (Los Angeles Film Critics Association, Cannes Film Festival, Hollywood Music in Media Awards), které získala Mica Levi za "strašidelnou AUSCHWITZ hudbu", umocňující morbidní sílu filmu. Její pokřivené sborové tóny a zneklidňující drone koláže, vycházející snad ze samotného pekla, dokreslují už takhle absurdní podívanou na idilický život velitele tábora smrti v Osvětimi Rudolfa Hösse (Christian Friedel) a jeho rodiny, ze které musím vystvihnout herecký výkon Sandry Hüller (Hedwiga Hössová).
The Zone of Interest není jen o tom, jaké to je nemít morální svědomí, ale je především o zvěrstvu a jeho postoji k němu. Vyvraždit 1,1 milionu lidí, z toho 960 000 Židů, ignorovat neustálý dým ze spalovacích komor, křik, výstřely a tvářit se jako každý z nás že jde jen do práce, je naprosto hrůzně nechutné. Vlastně existuje jeden moment, kdy psychopat Höss zaregistruje jistou realitu - v řece, kde se koupají jeho děti a on chytající ryby zachytí část lidských ostatků, vypouštěných potrubím do vody. Není to tak trochu také o naší současnosti?
Mica Levi pracovala na soundtracku zhruba rok v Glazerově londýnském studiu A24 společně s obrazovým editorem Paulem Wattsem a zvukovým designérem Johnnie Burnem (zakladatel Wave Studios), který z důvodu větší autentičnosti značnou část hudby nakonec vystříhal. Takže to co se do "oscarového zájmu" nevešlo, najdeme snad na očekávaném soundtracku. Dle příslibu prý už brzy.
 



Žádné komentáře: