neděle 3. srpna 2008

Sigur Rós 19.8.2008 Praha


Jak jistě všichni víte, po sedmi letech se k nám 19.8.2008 vrací islandská formace Sigur Rós. Sice netuším jak to vypadá s prodejností vstupenek, prozatím jsou k dispozici všechny čtyři kategorie, ale doufejme, že jejich druhý pražský tónleikar nedopadne stejně jako ostudně zrušený srpnový návrat British Sea Power. Toho, kdo přišel o jedinečný zážitek v dubnu 2001 a stále váhá nad pátou studiovkou Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust, nechť jej přesvědčí níže uvedená tehdejší glosa Pavla Klusáka, otištěná v jednom z našich deníků a playlist červencového koncertu ve Vídni (Svefn-g-Englar, Glósóli, Sé Lest, Ny Batteri, Vid Spilum Endalaust, Hippípolla, Med Blódnasir, Fljótavík, Vidrar Vel Til Loftárása, Saglópur, Inní Mér Syngur Vitleysingur, Olsen Olsen, Hafsól, Gobbledigook, Popplagid).

Islandští skřítci čarovali až v pražské Akropoli

Záhada pátečního večera v pražské Akropoli je radostná, ale nerozlousknutá: jak mohla sál naplnit k prasknutí progresivní islandská kapela, jejíž desky se tu neprodávají a o níž se tu až do ohlášek koncertu nepsalo? Moc islandských skřítků asi tentokrát dosáhla až na Žižkov.

Čtveřice Sigur Rós jezdí po světě s nelehkým úkolem: zpřítomnit naživo proslavené album, jehož zvuková proměnlivost se na koncert téměř nedá přenést. Sigur Rós to napůl chytře obcházejí, napůl ukazují, že jde cokoliv. Soustředěně se přimykají k jádru svého zvuku, jímž je hra smyčcem na elektrickou kytaru, a hledají pro něj proměnlivé odstíny a kontext: od křehké lyriky přes ústup z čistého ladění až k extatickému finále, kdy Jonsi Birgisson smyčec o nástroj rozdrtil. Dlouhé písně s jakoby podchlazeným metabolismem jsou přes všechny kontrasty podivuhodně spojité, každá proměna tu přirozeně vyrůstá z daného. První citlivé přehoupnutí ze ztišenosti do velkého zvuku je vlnou, která posluchače zaplaví úžasem. Pak už se nediví, jen radostně přijímá: vynořivší se smyčcové kvarteto, hru paličkou na baskytaru, mezihru jako minimalistickou schůzku celé kapely u starých kláves, zakončení beatového koncertu sólovou píšťalou…

Žádné komentáře: