neděle 15. dubna 2007

A bude hůř

Podle exilového románu ...a bude hůř Jana Pelce, přenesl režisér Petr Nikolaev (Báječná léta pod psa, Kousek nebe) atmosféru života v minulém režimu na famáckou černobílou šestnáctku a tím si asi i splnil svůj životní sen. Drama o nejen mladých lidech, jejichž "jiný" názor a úhel pohledu se staly nepřípustnými v tehdejším Československu, je i po tolika letech silným mrazením v zádech a varovným signálem pro další generace.
Osobně mi v osmdesátých letech byla sympatičtější punková společnost než "máničky", ale i tak se mi nejednou dostala slza do oka, připomínající některé přátele, s kterými se chodilo na pivo hned ráno v šest - čest! Vzpomínky na "tu" dobu mě vlastně provázejí celých osmdesát minut a je fakt otřesné, jak člověk, který vypadal jinak, než si soudruzi představovali, měl už v takhle těžké době všechno ještě těžší. Kontroly občanek, zda máš razítko (nezaměstnanost se trestala vězením jako příživnictví) a platnou (aktuální) fotku. Za tu se dávala pokuta 50 kčs a někdy se VB trefila i 2x za den. Ale to je spíše moje, než filmové.
Film z počátku působí jako představení všech postav, přenáší se do prvních střetů se zákonem, kde potkáváme i bývalého bezdomovce RAF a končí snad jediným tehdejším východiskem - emigrací na západ. Pokud tedy nechtěl člověk držet basu, či se v ní zdržet. Autentičnost snímku je umocněna ješte hudbou, a to převážně DG 307, A Bude Hůř, ale i Plastic People Of The Universe a Hudbou Praha.
A bude hůř se stal pro mne srdeční záležitostí a jiný (lepší) český film v roce 2007 už nepotřebuji.

Žádné komentáře: