Zajímavosti ze světa, v němž je přirozenost považována za alternativu
V rámci únorového turné se k nám vrátili zástupci alternativní
balkánské hudby How Yes Now, probouzející dosud ne zcela zapomenutého ducha někdejší
jugoslávské mládeže, která se prostřednictvím kapel jako DOBRI ISAK vzhlížela v
západních post-punkových kapelách. Její revoltu vůči bolševickému režimu (a my
jsme si právě zvolili bývalého komunistu za prezidenta) tak může dnešní mladá generace
poznávat v nových a modernějších verzích. A především ve svobodné zemi. O to se
víceméně snaží již šest let i další záhřebské uskupení Parnepar (ex - Žblj Mozaik), vydávající u
hardcore-punkových Doomtown Records, které má s How Yes Now aktuálně naprosto
stejné složení (Marko Jusup aka Jura Pura Puričević - zp/kyt, Anamaria Rončević -
zp/bas, Ivan Andrašić - bicí). Rozdíl najdete snad "jen" v nechorvatském
zvuku How Yes Now a Puričevićových anglických textech, zaznamenaných na debutovém
miniminialbu Small Talk (3/2022 Vesela kornjača nebo-li Jolly Turtle), obsahujícím kromě
ilustrací Lovro Škiljiće (aka Biblical Violence Illustrations) též
dvouskladbové demo p (9/2021). Každopádně rodný jazyk Parnepar si můžete užít
na letošním multižánrovém festivalu Fluff Fest v Rokycanech.
How Yes Nov (24.02.2023 Výměník1, České Budějovice) |
Co já vím, tak Люксъ byl jeden z moskevských azylů pro "nepřizpůsobivé" komunisty, z nichž většina stejně někdejší stalinistické čistky nepřežila. Jestli se touto historkou inspirovali Hotel Lux nevím, ale během jednodenní "opilecké" chůze z Pompey do Londýna se toho dá poznat opravdu hodně. Po jedné takové, ze které už nebylo návratu, vznikl základ "nejtrpělivějších" postpunkerů na jih od Londýna. Jejich předcovidové období reprezentují sedmipalce The Last Hangman / Pulp (11/2017 Too Old For This Records), Daddy / Berlin Wall (5/2018 Big! Score) a DIY produkce English Disease / Charades (8/2019), po kterých sice přišla uzávěra, ale též zářez u londýnského kolektivu Group Therapy (skladba Pulp) a především výborné EP Barstool Preaching (8/2020 Nice Swan Records). Jak by řekl některý z našich "předních" politiků - vyslaný signál k novým zítřkům, který v aktuálním složení Lewis Duffin (zp), Cam Sims (bas), Sam Coburn (kyt/kl), Craig MacVicar (bicí), Max Oliver (kyt), Dillon Home (varhany/housle) dokládá brilantní LP debut Hands Across the Creek, podpořený londýnskou značkou The state51 Conspiracy. Deset plus jedna flexi "upovídaných" hitovek, doplňujících řadu žánrově již provařených objevů (Idles, Fontaines D.C., Squid, Dry Cleaning, The Murder Capital, Shame, ...). Provařených, ale stále skvělých. Mimochodem, těm posledním zmiňovaným dnes vychází u Dead Oceans třetí studiovka Food for Worms.
Krátce po vydání skvělého EP Gender Studies se loni v letě připomněli dublinští "piráti" M(h)aol, a to singlem Bored of Men z chystaného LP debutu Attachment Styles. Ten se právě objevil na jejich holčičím labelu TULLE (Constance Keane) a svou optimistickou punk-nasraností pokračuje ve snaze upozorňovat na sexuální a další druhy násilí. Tenhle svůj "feminismus" i zde zaměřují na materiální a fyzické aspekty, definující tzv. patriarchální útlak. Attachment Styles je záznam o sociálním spojení, pochopení útlaku žen (muži nejsou výjimkou), sexuální identitě, sebepřijetí, "zavedených" podivnostech (tolerance obtěžování) a léčení traumat ze znásilnění a dalších forem sexuálního násilí. Jsou-li The Slits považovány za minulost (kořeny) feministického punku, pak M(h)aol dávají obrovskou nadějí pro budoucnost. A to nejen v umění, ale především v řešení problémů, kterými se zabývá řada s M(h)aol (Róisín Nic Ghearailt - zp, Constance Keane - bicí, Sean Nolan - kyt, Zöe Greenway - bas, Jamie Hyland - bas) spojených neziskovek (Dublin Rape Crisis Centre, Rape Crisis Network Ireland, National Sexual Assault Treatment Units, Kinergy Sex Abuse & Rape Counselling, Rape Crisis England & Wales, ...).
💓💓💓💓💓
The Slits (RIP Ari Up) - Offset Festival 2009 |