Post-dreifing je umělecký kolektiv složený převážně z
mladých umělců z různých koutů reykjavícké scény, který si na Islandu získal
velkou pozornost díky svým energickým akcím, experimentování a DIY přístupům. V
dubnu 2018 se zde objevilo eponymní debutové album tamních post-punkerek GRÓA,
na které holčiny po vzoru "experimentální" Björk navázaly dvojicí
elpíček Í glimmerheimi (4/2019) a What I like to do (10/2021), které ale už
vyšlo u Found Recordings.
V roce 2023 základní trio (Karó Einars Maríudóttir -
zp/kl/kyt, Fríða Björg Pétursdóttir - bas/zp, Hrabba Einars Maríudóttir -bicí/zp)
rozšířila tanečnice Marta Ákadóttir (sax/perkuse/flétna), se kterou syrově
chaotický mix art-noise-punku, islandštiny a avantgardních melodií přenesly na svůj
doposud nejpevnější titul Drop P, krytý britskou nezávislou značkou One Little Indian Records.
Pokud tyhle "GRÓA-věštkyně" vycházejí skutečně ze
severské mytologie, pak na čtvrté studiovce dorostly do magického prostoru, kde
se daří zvukovým podivnostem a odlišnému způsobu myšlení. Místy značně experimentálnímu,
ale zároveň nadějně kormidlujícímu světem současného chaosu.
Civilistjävel! je hudební projekt švédského producenta
Tomase Bodéna, jehož tvorba vyniká minimalistickými zvukovými krajinami, zabalenými
do chladného nádechu. Po dvojici nedávných alb pro dánský label FELT (9/2024 - Brödföda,
2/2025 - Följd) nyní svou temnou přítomností oživil tři roky starou nahrávku Marjaa: The Battle of the Hotels (3/2023 Six of Swords / Ruptured), kterou coby svůj LP
debut vydala v Bejrútu usazená Mayssa Jallad. Alternativní písničkářka navazující
na arabskou hudební tradici, která vystudovanou architekturu a cit pro
urbanismus promítla i do své konceptuální nahrávky, zaměřené na jednu z prvních
velkých bitev libanonské občanské války, zahájené před 50 lety v komplexu bejrútských
hotelů St. Charles City Center.
Nemalý ohlas na tuto výjimečnou desku přitáhl i Bodénovu pozornost
a Mayssu Jallad pozval k nahrávání jedné ze skladeb zařazených na loňském titulu
Brödföda (IV). Jejich druhým společným dílem je "reimaginační" Marjaa: The Battle of the Hotels (Versions), vycházející opět na bristolské značce Sixof Swords a libanonské Ruptured Records, kde Civilistjävel! používá dubové
techniky a minimalistickou elektroniku k rozpuštění a rekonstrukci arabských
textur originálu do spektrální, postindustriální snové krajiny. Místa, kde prosvítá
naděje s láskou a dává aspoň na chvilku zapomnout na současné hrůzy světa. Jednu
takovou si můžete připomenout už zítra v Praze během Koncertu pro Palestinu, kde se kromě hudby můžete těšit i na benefiční merch (plakáty, šperky, trička) od Knedlo Zelo Wear a Yara Abu Aataya.
a1. Etel, Kharita [Version] - 08:27
a2. Holiday Inn (March 21 to 29) [Version] - 05:03
a3. Mudun [Dub] - 04:18
b1. Holiday Inn (January to March) [Version] - 05:32
Filmová renesance Slavonice je nový hudební a filmový
festival pro celou rodinu, který letos zaplní prázdné místo po odchodu
"tradičního" Slavonice Festu, pokračujícího 12. ročníkem už coby Litomyšl Fest. Politický střet dvou kultur a ješitnosti ("komunistická"
radnice vs. "pravdoláskaři" od Petra Pavla, kterému stejní lidé během
jeho návštěvy Slavonic nevadili) tak prozatím ve starobylém městečku u hranic s
Rakouskem smazal ředitel a umělecký šéf FRSMilan Mrázek. Filmař, hudebník (The Inseminátors) a zakladatelem kulturního centra trAkt ve Slavonicích, jehož
celovečerní autorský debut Na Ukrajině po Ukrajině rozhodně nevypráví o podpoře
"komunistické subkultury". Mimochodem, tento časosběrný dokument sledující
cestu devíti expedičníků na legendárním kole Ukrajina v roce 2013 z Kroměříže
do Charkova, uvidíte na festivalu v pátek 18. srpna.
Vedle snímků z české i zahraniční kinematografie nabídne letošní
NULTÝ ročník FRS řadu masterclassů, workshopů či diskusí, které návštěvníkům
umožňují nahlédnout za samotné dílo, do procesu tvorby i myšlení jeho autorů. S
tím je spojen i vynikající hudební program, který naváže na festivalovou
koncepci a doplní filmovou nabídku tematickým i emocionálním přesahem.
Pro mě
osobně pestřejší a zajímavější program, než jaký nám doposud nabízel "tradiční"
Slavonice FestOndřeje Trojana a jeho Pražáků.
Z podzemí se v rámci festivalu po dvaceti letech
reinkarnují i mask-punkoví The Inseminátors. Dají vzpomenout na estetiku
nedalekého Vydří, kde se začátkem tisíciletí nesmazatelně podepisovali pod
jedinečnou svobodomyslnou atmosférou a kde také proběhl jeden z jejich posledních
koncertů, u kterého ještě Magor přikládal pod kotel. The Inseminátors budou
zároveň i tečkou za autorským dokumentem Na Ukrajině po Ukrajině (ČR, 2025) -
předválečnou sondou do pohostinné tváře této země. Na soundtracku se podílel
jejich frontman, režisér filmu a ředitel festivalu Milan Mrázek. Koncertní
vystoupení The Inseminátors doplní vokální duo neMilánosz - extrahovaná formace
z původních Milánosz, kteří ve filmu také zazní se svými ukrajinskými zpěvy.
Trojanův a Marhoulův prezident a ex-komunista na setkání s "komunistickou" garniturou Slavonic, která dle "starých" pořadatelů zařízla Slavonice Fest.
Na konec ledna 2026 je ohlášeno vydání zcela nenápadného
titulu Wasted On Youth, za kterým stojí jedna z nejžhavějších mladých kapel ve
Velké Británii The Molotovs, vyprodávající koncertní sály po celém světě už
nyní. Její zhruba čtyřletou sestavu tvoří sourozenecké duo Mathew (zp/kyt) a
Issey (bas/zp) Cartlidgeovi, které po Ice Dob aktuálně "dopňuje" bubeník Will Fooks. Ve
své tvorbě přiznávají vliv jak kapel ze 70. a 80. let (The Jam, The Who,
..), tak i "retro" indie-rockz počátku 21. století (The Libertines, The Strokes, ..), viditelný už na
prvním singlu z března letošního roku More More More, doplněném o předělávku
Bowieho skladby z roku 1972 Suffragette City.
Jejich ostré a úderné hymny
podávané s vysoce nabitým scénickým uměním (MOD/PUNK/NEW WAVE) dostaly The
Molotovs už na společná pódia s Blondie,The Libertines či Sex Pistols, o čemž
svědčí i společně vystřižená God Save The Queen, kde za bicí usedl Paul Cook.
Druhý 7" singl Today's Gonna Be Our Day / No Time To Talk vyšel na konci června a
přeznamenal datum debutového alba Wasted On Youth, které mají opět podpořit londýnský
producent Jason Perry a britská společnost zabývající se vývojem a výrobou
hudebních zesilovačů Marshall Amplification.
Po znovuobjevení švédského tria TAPE před
dvěma lety, kdy tihle progresivní elektro-folkaři vypustili desetipalcové EP Refrains,
přichází majestátní pokračování Preludes (10"). Ve stejné sestavě a podpoře
spřátelených duší jako Lupo, Feral Child či Pete Liversidge, obohajucí obě
nahrávky svým polaroidovým ZOO archivem, vznikla další strhující směs akustické instrumentace a elektronické abstrakce, evokující
melancholické snění. Nádherná a přitom jednoduchá umělecká nevinnost,
dokazující neutuchající TAPE talent tria Andreas Berthling, Johan Berthling a Tomas
Hallonsten.
Doufám, že v případě Refrains a Preludes půjde minimálně o
trilogii.
V posledních letech vzniklo na Slovensku několik
výrazných punk-rap-elektronických projektů, jejichž význam posiluje v "symbióze"
se zhoršující se tamní politickou situací. Premiér a proruský mafián Robert Fico má ve své moci Slovensko už zhruba 14 let, během kterých vytvořil
systém "našich lidí", stojících za brutální vraždou novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové.Kromě
korupce rozežírající celou společnost (a to nejen
na Slovensku), rezonují v tvorbě těchto kapel témata posilujícího fašismu, homofobie
či bytová krize. Jejich hudba se dotýká existenčních nejistot, vykořeněnosti a
kritiky společnosti, zejména v kontextu mladé generace, která se potýká s
problémy na okraji společnosti.
Po v květnu uvedeném díle Edova synaMrdky mrdky je to kledba, vyšel včera titulní klip ke třetímu albu Berlin
MansonAlternative für Disneyland, které vzniklo ve spolupráci s pražským
producentem NobodyListen (Jakub "Dior" Strach). A jak
prozrazuje závěr klipu:
Tak pokud ho někde uvidíte, doporučte mu tenhle doposud
"nejakčnější" titul Berlin Manson, na kterém trio+1 reflektují řadu současných
odpudivostí, jako je "titulní" růst podpory AfD, genocida v Gaze,
trumpismus či ohryzávání české politiky protiinterrupčním a anti-LGBTQ+ hnutím,
které je propojeno i s jihočeským fvck_poslancem Vencou Králem (ODS),
spalovačem odpadu.