čtvrtek 11. září 2025

Natures Mortes – Blind Submission (Daub Conductions / Bat-Cave Productions)

 



Díky loňskému Prague Gothic Treffen jsem potkal zcela „nenápadné“ Eat My Teeth, které krátce na to prezentovala skvělá kompilace Warsaw After Midnight (11/2024 Musica Tenebris), zahrnující i hvězdy letošního PGT Natures Mortes. Jednu z předních kapel tamní gothic scény, ovlivněnou punkem, noisem a deathrockem. Jejich debutové album Blind Submission vyšlo začátkem dubna a kromě základní sestavy (Aleksander Woźniak - zp/kyt, Franek Dąbrowski - kyt, Hubert Wojewoda - bas, Michal Sitanski - bicí) přiložili ruku k dílu i Justyna Czerwińska (bas) a Radomir Ziętek (kyt). Konkrétně na níže načervenalých skladbách, pocházejících ze zmiňované kompilace.
Pokud vás Natures Mortes dostali také, koukněte po kazetách (Daub Conductions), CD nosičích (Bat-Cave Productions) či si připomeňte jejich pražské vystoupení. Tedy kromě dalších skvělých jmen, která na konci srpna podpořila jubilejní XX. ročník Prague Gothic Treffen. Vstupenky na rok 2026 jsou již v předprodeji, ale první vlna už je pryč!!

 

A1. Liars Web (03:46)
A2. Split (03:51)
A3. Bruises (03:44)
A4. Body Horror (03:33)
A5. Pulling Strings (04:22)

B1. On All Fours (04:06)
B2. Inside Out (03:20)
B3. Drown (06:19)

pondělí 8. září 2025

Big Special – National Average (So Recordings / Silva Screen Records)

 



Ve stejný den jako SHAME (nové LP Cutthroat vyšlo 5. září) vystoupí v Praze také birminghamské duo Big Special, které debutovalo s deskou Postindustrial Hometown Blues (5/2024 So Recordings), zaměřenou na rozpad třídní solidarity. Loni Big Special (Joe Hicklin – zp, Callum Moloney – bicí) uvedli ve Foru Karlín o něco známější PIXIES a na začátku prázdnin přišli s hluboce osobní reflexí jejich cesty National Average (So Recordings / Silva Screen Records), vyprávějící o ambicích a nemalých změnách, kterými coby znovunalezení hudebníci prošli.
Jejich živá vystoupení jsou ohromující kombinací punku, hip-hopu, „ničivých“ bicích a střídání zpívaného vokálu s mluveným slovem, možná okoukaným u konkurenčních Sleaford Mods, se kterými sdíleli společné šatny nejen v Irsku. Takže jistě politicky angažovaná syrovost o absurditě a hledání smyslu života v nefunkčním systému, který nás tak rád „emočně“ obklopuje. Volné pokračování humorně sociálních „komentářů“ poháněných zvukovým duněním, kdy vás Big Special dostanou i do krajin nádherného smutku. V pražském Café V lese (18. října) jim v tom sice vypomohou londýnští „písničkáři“ Good Health Good Wealth (Bruce Breaky - zp, Simon Kuzmickas - kyt), ale předmětem návštěvy bude především vynikající "dvojka" National Average.

 

A1. The Mess (03:39)
A2. God Save The Pony  (03:21)
A3. Hug A Bastard (04:10)
A4. Shop Music (03:55)
A5. Pigs Puddin (02:16)
A6. Professionals (03:32)
A7. Get Back Safe (03:52)

B1. Yesboss (03:30)
B2. Domestic Bliss (03:51)
B3. Judas Song  (03:35)
B4. The Beast (04:16)
B5. I Once Had A Kestrel (01:06)
B6. Thin Horses feat. Rachel Goswell (05:02)



sobota 6. září 2025

Water From Your Eyes - It's A Beautiful Place (Matador Records)

 



Chicagsko-brooklynské Water From Your Eyes postavili zhruba před dekádou zpěvačka Rachel Brown (aka Thanks For Coming) a multiinstrumentalista Nate Amos (This Is Lorey, My Idea), syn bluegrassového kytaristy Boba Amose. Své první společné turné podnikli ale až v roce 2022, po kterém přišla nabídka od Matador Records a vydání alba Everyone's Crushed (5/2023), navazujícího na přelomový „debut“ Structure (8/2021 Wharf Cat Records). Jejich aktuální návrat It's A Beautiful Place je tak v pořadí už sedmým albem této newyorské dvojice, kterou během nadcházejícího evropského turné doprovodí kytaristka Al Nardo a bubeník Bailey Wollowitz.
Komu voní syrový experimentální pop, kombinující art pop, trance a dance punk v reflexivní fúzi vlivů a žánrů, neměl by tuhle desku minout. Popř. ani jejich živá vystoupení. It's A Beautiful Place vás zatáhne do vesmírného věku s úvahami o čase a existenci, a společně prozkoumáte epochy a žánry z kosmického pohledu. Na kolik souvisí význam hudby s rozlehlostí vesmíru, vám pomůže nastínit ohromující půlhodinka, doporučeníhodná smyčkového poslechu.   

 

A1. One Small Step (00:26)
A2. Life Signs (04:32)
A3. Nights in Armor (03:09)
A4. Born 2 (04:24)
A5. You Don't Believe in God? (01:25)

B1. Spaceship (04:49)
B2. Playing Classics (05:53)
B3. It's a Beautiful Place (00:50)
B4. Blood on the Dollar (02:40)
B5. For Mankind (00:59)



středa 3. září 2025

Motherfucifer – Klid spících (Silver Rocket)

 



Klid spících je název v pořadí již třetího titulu pražské freak-folkové meditace Motherfucifer, která vznikla oddělením 2/3 z anarcho-punkových Die Puppen Augen. V jejich tvorbě potkáte ambient, dark-folk, noise či doplňkové „polní“ nahrávky, milující zvířata a hejtující kapitalismus. To vše postavené na syrovém ženském hlase (Alžběta Jechová) a kytaře (Jakub Krajíc), připomínajících tak trošku divně děsivější rituál. S „manifestem“ Klid spících, nahraném v Sonic Library Studiu, se navíc proletíte v korábu Silver Rocket, kde vám promítnou i zajímavé kousky z filmového archivu. 
Za mě doposud nejpřitažlivější dílo "značky" Motherfucifer, jejíž předchozí nahrávky si můžete stáhnout klidně zdarma (Around The Dead Tree We Gather 7/2024, Pedals Of Truth And Happiness 12/2021). Obě hodně dobré, ale Klid spících je VYNIKAJÍCÍ!!

   

A1. Z Klece (02:16)
A2. V Pohybu (03:53)
A3. Malá Mořská (04:21)
A4. Bioluminiscence (04:32)

B1. Klid Spících Psů (04:18)
B2. Útěk (05:34)
B3. Šťastná (04:20)

pátek 29. srpna 2025

Getdown Services - Primordial Slot Machine / Your Medal's In The Post (Breakfast Records)

 


Getdown Services tvoří bristolští krasavci Josh Law a Ben Sadler, jejichž propocený a žánrově všestranný „job“ opraví snad vše od art-rocku, post-punku, new wave až třeba po dicco indie-pop. Tenhle svůj byznys odstartovali už na škole a první velké ovace se dostavily hned po realizaci debutového alba Crisps (11/2023), podpořeného tamním „bistrem“ Breakfast Records. Po loňské sbírce „b-stran“ Crumbs vydali v listopadu výtečné EP Your Medal's In The Post, na které navázali aktuálním EP Primordial Slot Machine. Obě nahrávky nyní najdete na společném dvanáctipalci, který by neměl chybět na žádném lo-fi tanečním parketu, který tihle sebeironičtí „mizerové“ tak milují. Tedy pokud se zrovna nekoupou.


EP Primordial Slot Machine (6/2025)
01. Provide Me Your Name (02:52)
02. Chrysalis (03:28)
03. James Bay's Hat (02:06)
04. Eat Quiche, Sleep, Repeat (03:53)
05. God Bless (02:45)
06. Drifting Away (03:36)

EP Your Medal's In The Post (11/2024)
01. Caesar (03:16)
02. I'm Not Feeling It (04:07)
03. Crabbers (01:27)
04. Head Down For The Conversation (03:58)
05. Dog Dribble (04:15)
06. Both Our Dads Like James Brown (05:41)




středa 27. srpna 2025

Ethel Cain - Willoughby Tucker, I'll Always Love You (Daughters of Cain Records)

 



Hayden Silas Anhedönia je americká písničkářka a majitelka Daughters of Cain Records, jejíž řadu přezdívek (Atlas, Miss Anhedönia, Tommy, White Silas, אשמדאי) proslavilo především alter ego Ethel Cain. Ve své tvorbě kombinuje „ambientní“ atmosféru jižanských gotických románů, amerického folku, dream popu a jak dokázala v lednu vyšokovat slowcoreové posluchačstvo titulem Pervers (1/2025), tak jí není cizí ani experimentální drone či dark ambient. Snad proto bych si tuhle nepředvídatelnou umělkyni dokázal představit spíš v hradebním sklepení než na hlavním pódiu Lucerny, kam byl její listopadový koncert přesunut pro velký zájem z ROXY.
Po sérii volně dostupných demo nahrávek (2017-2019) a trojici EP (Carpet Bed 9/2019, Golden Age 12/2019, Inbred 4/2021), debutovala více než vřele přijatým albem Preacher’s Daughter (5/2022), kterému po "časové ose" předchází aktuální perla Willoughby Tucker, I'll Always Love You (8/2025). Prostřední část z plánované trilogie, ponořená do snivosti, shoegazu a folk metalových póz Chelsea Wolfe. Příběh její první lásky, odvíjející se v dusné atmosféře a emocionálním rozkladu, který Ethel Cain napsala a nahrála v domácích studiích v Pensylvánii a na Floridě. Úchvatně vizionářské dílo, hodné stísněných a tmavých prostor ke své prezentaci. V tom sklepě bych si přál být s Hayden klidně sám.

 

A1. Janie (05:00)
A2. Willoughby's Theme (04:44)
A3. Fuck Me Eyes (06:04)

B1. Nettles (08:03)
B2. Willoughby's Interlude (07:27)
B3. Dust Bowl (06:26)

C1. A Knock At The Door (05:24)
C2. Radio Towers (05:12)
C3. Tempest (10:00)

D1. Waco, Texas (15:15)




sobota 23. srpna 2025

Dog Race – Return The Day (Fascination Street Records)

 


Zhruba před deseti lety vznikl v Bedfordu, nyní v Londýně usazený kvintet Dog Race, který si vybudoval značnou reputaci díky své gothicky zabarvené elektronice, propletené operním vokálem Kathryn Healy. První singl s pre-covidovými kořeny Terror vyšel před třemi lety v produkci znamenité Jessicy Winter, po kterém se kapely ujala ještě známější ikona nezávislé hudby Ali Chant, stojící jak za skladbou There's A Mouse In My House (2/2023), tak i za debutovým EP Return The Day a labelem Fascination Street Records (Pem, Oslo Twins).
Z původně tříčlenného souboru inspirovaného pravěkem (Bauhaus, Kraftwerk, Xmal Deutschland, The Cure) i žhavou současností (Boy Harsher, ..), vás „noví“ Dog Race (Káti bráška Jed Finkelstein - bicí, James Kelly - kyt, William Macnab - bas, Dillon Willis - synt) vtáhnou hluboko do mlhy vyhoření a odhalí pomalou hrůzu slábnoucí radosti a roztříštěné identity, kde nespavost krvácí do denního světla a osobní růst je obětován, aby se ostatní cítili dobře. Nepříjemně upřímný a zároveň fantasticky chytlavý Return The Day střídá post-punkovou naléhavost s elektronickým experimentováním a odráží vnitřní duševní boj s vnímáním „široké“ veřejnosti. Snad i proto přispěl artworkem londýnský výtvarník Joshua Raz, jehož díla zobrazují stejné okamžiky v rámci stejných krajin, které zažívají různé postavy.

5/5 (geniální deska!!!!!)

 

A1. Where The Barrel Meets The Badger (04:48)
A2. The Leader (03:58)
A3. Return The Day (Colours) (03:57)

B1. 40 Winks To Wyoming (05:00)
B2. It's The Squeeze (04:09)