V táborské Truhlárně, tam kde nedávno proběhl společný
koncert krautrockového disko bandu B4 a kytarového mága Tomáše Niesnera, vznikla
v průběhu léta třetí deska tamního manželského dua Kalle (Veronika
ex-Buriánková - zp/kl, David Zeman - kyt/bas/synt/bicí automat). Ta pod názvem Under
the Black Moss vyšla dnes u 5. v Day After Records, tedy stejně jako obě dvě
předchozí (Live From The Room - 5/2014, Saffron Hills - 11/2017) a vedle
tradičního producenta Amáka (Michal Šťastný) se na této nahrávce podílel i živý
bubeník Jiří Bendl (Manon Meurt). Ač rok starý singl III cosi mimořádného
našeptával, tak něco takhle temmně úchvatného jsem rozhodně nečekal. Teď si
ještě počkat na vinylovou verzi Under the Black Moss a mám jeden z nekrásnějších vánočních dárků. Navíc v obalu od
fashion-designerky Simony Poustkové (Remek, True Fir).
Jedna ze dvou tuzemských zastávek démonické Jarboe. Tu předchozí najdete na Vrátnici v Rožnově pod Radhoštěm.
V pátek vystoupila ve stanici Praha hl. n. dvojice
hudebníků, kterou tuzemští cestující mohli potkat už v minulosti na několika
tuzemských zastávkách (Vernéřovice, Písek,). V prostorách jižního (pravého)
křídla Fantovy budovy obsadili zrekonstruovaný kulturní sál třetího patra, aby
zde upozornili na svá aktuálně vycházející alba. V případě "hlavní
hvězdy" večera JARBOEDevereaux (AEAEA, Blackmouth, ..), multidisciplinární
umělkyně a hudebnice známé především díky aktivitám v post-punk 'n' avant-noise
americké legendě Swans (3.12. Divadlo Archa), šlo o remasterové readice jejího druhého alba Sacrificial Cake (1995 Alternative Tentacles, nyní Circle Music) a debutu projektu SKINBlood,Women, Roses (1987 Product Inc., nyní Consouling Sounds), který vyústil z Jarboe
blízkého vztahu právě se zakladatelem SwansMichaelem Girou. Jarbou na Hlaváku doprovotil
stejně jako před devíti lety v dejvické kavárně Potrvá multiinstrumentalista Peter Emerson Williams (Choronzon, Veil Of Thorns, ..). Úžasná zvuková atmosféra
prolomená mluveným slovem, uhrančivým zpěvem a s předem nahraným
"doprovodem", která tak uvedla druhou "hlavní hvězdu"
večera Jozefa van Wissema. Holandského
avantgardního skladatele a loutnistu, který skrz vlastní label Incunabulum Records
si letos vydal tituly Behold! I Make All Things New a helloweenský soundtrack Nosferatu.The Call Of The Deathbird, věnovaný 100. narozeninám expresionistického němého
snímku Nosferatu, eine Symphonie des Grauens od německého režiséra Friedricha
Wilhelma Murnaua.
Když tenhle post-internetovej hošík (Joe Oxley aka TVAM)
vylezl před čtyřmi roky ze svého manchesterského pokojíčku, mohli se všichni z
jeho self-released debutu Psychic Data (8/2018) podělat. Nyní už má v zádech
legendární postavičky z Invada Records, a ono nic. Přitom jeho nový snímek,
resp. synth-shogeaze soundtrack High Art Lite nabízí mnohem hlubší, ostřejší a
živější zvukové odstíny, co vykreslují fiktivní realitu mnohem přesvědčivěji,
než v případě předchozího titulu. Nádherně silné záběry, u kterých místo Deana
Honera (The Bowling Green Mastering) asistovali Grant Berry (Fader Mastering) a
bristolský producent James Travescus (Beak>, Anika, The KVB, Ben Frost, Nick
Cave, ...). Ani se nedivte, že už jsem tejden kvůli téhle niterné melancholii neodložil
ovladač.
V pátek 25. listopadu dorazí do českobudějovické Světadílny
indie melancholici Cold Cold Nights, kteří zde představí týden staré album Ten
Years Later. To stejně jako předchozí debut (The) Last Summer (3/2017),
nominovaný na Ceny Apollo a Anděla, vyšlo na CCN značce Black Paper Label a před
měsícem jej uvedl "berlínský" singl 11 Rue de Médicis, režírovaný
frotmanem kapely Jakubem Jiráskem (zp/kyt/bas). Pražským písničkářem, jehož
tvorbu jste mohli v čase pre-CCN (2010 - 2016) znát pod pseudonymem J (Jéčko)
či J & The Cold Cold Nights.
Pět let vznikající "album roku" Ten Years Later
bezpochyby překročilo opěvovaný debut, který mj. zazněl v roce 2018 na tehdy ještě
třeboňském Anifilmu, a kapelu posunulo mezi úplně ty nejlepší na tuzemské
scéně. Dost možná i před ně. Tenhle Jiráskův "deníček", přibližující
místa jeho pobytů, by ale asi neměl v sobě tak nádhernou sílu křehkosti, nebýt
dalších CCN multiinstrumentalistů (Kryštof Knapp - trumpeta/kl, Daniel Došek -
bicí, Štěpán Oves - bas/kyt/ kl), z nichž ten poslední je zároveň producentem
desky a členem (kytaristou) kapely TAMARA (Magdalena Uhlířová - zp/kyt, Natálie
Rajnišová - zp/kl/bicí, Kristýna Dobrianská - bas, Tamara Staňková - bicí/kl),
která Cold Cold Nights podpořila na části podzimního turné napříč ČR a Německem.
Její debutové a jinak výborné LP Anderson (8/2022) se snad v únoru už konečně dočká
vinylové verze, ale návštěvnici Světadílny budou muset tuhle skvělou
"dívčí" kytarovku oželet. Z trojice CCN tour totiž dorazí jen zástupkyně
dreampopových BillowLenka Zbořilová alias Ivy Z, jejíž aktuální Zola Jesus
polohy miluju. Minimálně dva důvody (CCN & Ivy Z), proč v pátek vyrazit do
jedinečné Světadílny.