úterý 11. března 2025

Leeb0rn - Upír Nosferatu / Hauau

 


 

Téměř na den přesně před 103 lety uvedla německá kina (premiéra v prostorách Mramorova sálu v berlínské ZOO) němý expresionistický snímek Upír Nosferatu (režie Friedrich Wilhelm Murnau), kde si zemi zlodějů a podvodníků zahrál Oravský hrad. Impozantní a tajemné sídlo hraběte Orloka (Max Schreck), prvního upíra v dějinách světové kinematografie. Děj filmu byl založen na kultovním hororovém románu Drakula od Brama Stokera, ale pro spory o autorská práva byla ve filmu změněna jména osob a zemí. K jeho prvnímu restaurování došlo v roce 1981 v "západoněmeckém" Mnichově (Filmové muzeum) a následně v rámci projektu francouzských restaurátorů Lumiérre (1995), ke kterým se o deset let později přidala Nadace Friedricha Wilhelma Murnau a zdigitalizovaný film připravili k distribuci. Nyní jedno z nejodvážnějších filmových děl pracujících skvěle s atmosférou, světlem i stíny, můžete potkat v tuzemských kinech naživo "ozvučené" post-rockovým soundtrackem olomouckého tria Leeb0rn (Dominika Srostlíková - zp/bicí/autoharfa, Jan Srostlík - kyt/bas/zp, Denis Bujko - synt/kyt/zp), které jste mohli nedávno potkat v Café V lese před brightonskými DITZ
Nevím kde a jak jinde, ale v českobudějovickém biografu Kotva mi tohle spojení dalo vzpomenout na legendární sci-fi snímek Solaris, který před mnoha lety doprovodil v Kotvě geniální Alva Noto. A s Leeb0rn to horší určitě nebylo. Navíc pokud šáhnete po jejich debutovém albu Hauau (2/2024), tak kromě skvělého zážitku pomůžete téhle DIY kapele třeba i k vinylovému artefaktu, který si nahrávka určitě zaslouží. Ideálně ve splitu se soundtrackem Upír Nosferatu.
 
 

neděle 9. března 2025

Silver Tears, Curses, Skelesys (Fading Echoes) & Dina Summer (Girls Gang)

 


Letošní ročník Grauzone festivalu přinesl kromě další vlny inspirací pro mě i doposud neznámé jméno Silver Tears, které tvoří v Berlíně usazení post-punkoví romantici Luca Venezia (aka Curses) a Damian Shilman (aka Skelesys). Jejich vůbec první živé vystoupení navíc prozradilo, že na tento rok chystají debutové album pro Avant! Records a určitě bude nač se těšit. Prozatím jen připomenu dvě naprosto skvělá alba, kterých se tahle berlínská laguna dotýká skrz hostující projekt Curses
Vedle baskytaristky Laury Bailey (aka New-Romancer) jej objevíte u "brečícího" kolegy Skelesys ve skladbě Pictures In My Mind a pokud vám není cizí ani skvělá italská post-diskoška Dina Summer (Kalipo & Local Suicide), pak si jistě užijete srdcervoucí Promise Me, kde jej drží za ruku "caveovský" talent Joshua Murphy. První z uvedených desk Fading Echoes od Skelesys pořídíte v dystopickém chrámu Pinkman v Rotterdamu a pro Girls Gang stačí zajít na návštěvu k duu Local Suicide, kde provozují značku Iptamenos Discos. Pak doporučuji zatáhnout závěsy a naladit se do nestárnoucího mládí nové vlny, post-punku a synt-popu.   

 

Skelesys - Fading Echoes (Pinkman)
A1. The Answer (03:44)
A2. Pictures In My Mind feat. Curses (03:46)
A3. Grey Days feat. New-Romancer (03:10)
A4. Fading Echoes (03:33)
A5. Little Self (03:28)
B1. Golden Eyes (04:27)
B2. In The Dark feat. New-Romancer (04:16)
B3. Digital Ghosts (03:06)
B4. Glowing (02:42)
 
Dina Summer - Girls Gang (Iptamenos Discos)
A1. Girls Gang (03:46)
A2. Schall & Rauch (03:33)
A3. Nothing To Hide (04:57)
A4. Alien (03:48)
A5. Halkidiki (03:19)
B1. Promise Me feat. Curses & Joshua Murphy (03:44)
B2. Hypnotized (03:17)
B3. Zombie (03:46)
B4. Disco Goth (04:01)
B5. FOMO (03:43)
B6. No More Tears (03:40)


pátek 7. března 2025

Mandrake Handshake - Earth-Sized Worlds (Tip Top Recordings)

 


Mandrake Handshake není jedovatá jako pekřín, i když její halucinogenní či sedativní účinky můžete pozorovat během pouhého poslechu. Jde totiž o oxfordsko-londýnskou kapelu, resp. kolektiv zhruba deseti hudebníků (pojmenovaných po jedné ze skladeb The Brian Jonestown Massacre), jejichž hypnotický "flowerkraut" obsahuje vysoké množství krautrocku, art-popu, psychedelie, folklóru, funku, dubu a tropických rytmů. Za svůj zrod považují rok 2018 spojený s Green Man Festivalem, po kterém producent Row Janjuah (kyt/bicí, zp, ..) začal psát první skladby. Prostřednictvím londýnských značek Nice Swan Records a Glasshouse Records vydali dvojici skvěle přijatých EP (Shake The Hand That Feeds - 6/2021, The Triple Point Of Water - 11/2022) a jejich vůbec první skladbu Hypersonic Super-Asterid (5/2020) najdete na LP debutu Earth-SizedWorlds, aktuálně vydaném u transkontinentálních Tip Top Recordings. Své vlivy sbírají v pásmech od Stereolab přes Broadcast, Spacemen 3, Kraftwerk, Can, Cluster až třeba k Beach House. Snad i proto tento multižánrový únik z reality spoluprodukoval Dom Kirtley, dohlížející na díla Melquíades, Arlo Day či Nilüfer Yanya.
Earth-Sized Worlds přináší pozitivně silnou energii, krásné vokály (Trinity Oksana, Rudy Symonds, ..) a euforické pocity, propojující všechny nesourodé hudební prvky, které Mandrake Handshake nashromáždili během několikaleté cesty do vysněných dimenzí, doprovázené talismanem pro štěstí - mandragorou.

 

A1. Time Goes Up (05:05)
A2. Hypersonic Super-Asterid (08:33)
 
B1. Charlie's Comet (03:51)
B2. The Change And The Changing (05:14)
B3. Lorenzo's Desk (03:38)
 
C1. King Cnut (04:46)
C2. Barranmode (04:54)
 
D1. Find The Tree and Dig (Deep)! (05:10)
D2. Earth-Sized Worlds (09:33)


úterý 4. března 2025

Berlin Manson - Polámeme svoje ID? (Virgin Music)

 


Už zhruba od Vánoc poletuje virtuálnm světem druhé album slovenského synth-(t)rap-punkového tria Berlin Manson (Nagy-Dragun-Tabiš), které pod "anarchistickým" názvem Polámeme svoje ID? vyšlo u společnosti Virgin Music, spadající pod největší hudební korporát na světě Universal Music Group. Trochu paradox, ale co do obsahu ještě lepší (aktuálnější) pokračování několikrát nominovaného (na Radio_Head Awards můžete hlasovat do 9. března) titulu Poor But Sexy (3/2024 Weltschmerzen / Kudos Records), který měl ale k "řádnému LP blíž, než "panenská" novinka.  
Tu opět produkoval Matej Turcer a vedle Berlin Manson zde v jedné z osmi "základních" skladeb vystupuje (asi místo Katarzie) slovenský producent Adam the World, jehož v pořadí třetí album afinita (Window of Creativity) vyšlo v únoru. Po jednadvaceti minutách, věnovaných lásce v době posilujícího fašismu, antisystémové budoucnosti či policajty umlácenému bezdomovci, přichází "bonusová" část desky. Dvě krátké "ukázky" a nahlédnutí do jevištní adaptace poeticky ironického románu feministické spisovatelky Virginie Woolfové Orlando, vyprávějícího na svou dobu téměř revoluční příběh, pohrávající si s tematikou genderu a identity. Pro mě z desky Polámeme svoje ID?naprosto nejlepší skladba, kterou Berlin Manson napsali pro inscenaci aktuálně uváděnou v divadle Komedie.  

 

01. 2000 (02:59)
02. Fuck off (03:13)
03. Interview (02:26)
04. Nepoznáme sa? feat. Adam the World (02:30)
05. Kde sú tvoji hommies? (01:53)
06. Sorry not sorry (02:30)
07. Šetril som slzy na niečo lepšie!!! (02:16)
08. Polámeme svoje ID? (02:52)
 
09. Demo na ďalší album (01:21)
10. Soundtrack k inscenácii ORLANDO pro Divadlo komedie (03:12) 
11. Netancujem, kývem hlavou - first version (00:51)    
                 


neděle 2. března 2025

Frederikke Hoffmeier - The Girl With The Needle (OONA Recordings)

 


Pokud se vám špatně spí a navíc milujete filmy, tak by vám dnes v noci neměl uniknout živý přenos ceremoniálu předávání Oscarů, vysíláný Českou televizí krátce po půlnoci našeho času (3. 3. od 1:00 ČT2). Jedním z nominovaných snímků je totiž i temné černobílé psycho-drama hororových rozměrů Dívka s jehlicí (kategorie Nejlepší zahraniční film), inspirované skutečnou událostí z roku 1918, které natočil v Polsku žijící dánský režisér Magnus von Horn. Příběh o chudé textilní dělnici Karoline (vynikající Victorie Carmen Sonne), která "hledá" ve válce ztraceného manžela a přes milostný románek se zaplete s mnohonásobnou vražedkyní, vznikl v dánsko-polsko-švédské koprodukci a na svém kontě má už řadu ocenění. Vedle naprosto dokonalého vizuálu a hereckých výkonů zde dominuje i uhrančivě znepokojující hudba dánské skladatelky a experimentální umělkyně Frederikke Hoffmeier (aka Puce Mary), za kterou Dívka s jehlicí získala ceny na "evropských Oscarech" a festivalu polských filmů v přímořské Gdyni.
Úzkostlivě strašidelný soundtrack The Girl With The Needle vyjde 
7. března na stockholmské značce OONA Recordings a ponoří nejen diváky do industriálně ambientního světa Puce Mary, neodmyslitelně spjaté s undergroudovým vydavatelstvím Posh Isolation v Kodani. Po svém čtvrtém studiovém albu The Drought (2018 PAN) a posunu k expresivním kompozicím s filmovým rozměrem, zaznamenaných před třemi lety dvojicí DIY audiokazet You Must Have Been Dreaming a Stuck, zde Frederikke vytvořila jedinečné avatgardní dílo, odrážející niterné a klaustrofobické šílenství filmového obsahu. Brutálně pravdivého příběhu s přesahem do stále děsivější současnosti, ve které noční můry nedávají spát a umožují sledovat třeba o idiota Trumpa "vylepšené" Oscary.

 

A1. Stuck, Faces
A2. Karoline´s Theme
A3. Celestial (Chimneys)
A4. Bathwater
A5. Dagmar´s Enigma
A6. Peter´s Downward Spiral
A7. Coming Down
 
B1. Dark Matter (Ether)
B2. Playful (Karoline)
B3. Stuck, Walk To Alley
B4. Ether Hallucinations
B5. The Orphanage
B6. Seagulls