pátek 28. února 2025

Martin Velíšek - Apropriace (kurátorka: Dita Kozler, AJG Hluboká nad Vltavou)

 

Vernisáž 22. února 2025

 
 
Apropriace je tisíce let známá výtvarná strategie zpochybňující koncept jedinečného uměleckého díla, kterému je dodáván nový obsah. "Přivlastnění" původní vize artefaktu a jeho následné obsahové rozšíření či proměnu můžeme aktuálně pozorovat i v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou, kde od minulého týdne vystavuje malíř Martin Velíšek, kterého si ale mnozí dost často pletou s nehrajícím členem (výtvarníkem) punkové avantgardy Už jsme doma.
Velíškův soubor Apropriace vznikal zhruba třicet let během "tvůrčích pauz" a tématicky sahá až k renesanci, zastoupené nizozemskými a vlámskými mistry. Jeho "scizovaní" tak zrovnoprávňuje vytvořené a nalezené dílo, čímž posiluje význam kontextu umění s myšlenkou. "Vyplnění" autorových záměrů, které prostřednictvím malby, digitálních technologií či prostorových objektů spoluzahájilo letošní výstavní sezónu v Zámecké jízdárně AJG, můžete navštívit až do 11. května.
Vedle Apropriace, kurátorované Ditou Kozler, sobotní trojvernisáž otevřela i výstavu velkoformátových obrazů Razzle Dazzle od Jana Uranta (kurátor Adam Hnojil) a nejnovější prezentaci současným chaosem inspirovaných děl jihočeského rodáka Juliuse Reichela, nazvanou Zero Tolerenc (kurátor Jiří Ptáček - doporučuji pro ČB ostudnou ódeesáckou apropriaci Domu umění). Každou ze tří výstav navíc čekají komenované prohlídky, jejichž termíny budou postupně zveřejňovány.
Kromě hlubocké jízdárny DOPORUČUJI navštívit ještě další dvě před pár týdny zahájené výstavy, a to na AJG pobočkách v Bechyni (Mezinárodní muzeum keramiky) Pravoslav Rada - Oživený předmět a v českobudějovickém Wortnerově domě (Siegfried Herz - Krajiny duše), kterou 20. března doprovodí v rámci křtu výstavního katalogu unikátní koncert Moniky Načevy v klubu Rockle (ČB - Na Sadech). 

 





Zahájení výstavy si nenechali ujít ani čelní představitelé "apropriační" ODS. Kromě "rozteklé" náměskyně jihočeského hejtmana Lucie Kozlové (ODS), radikální bojovnice proti rekonstrukci českobudějovického Domu umění, dorazil i senátor a starosta Hluboké n. Vlt. Tomáš Jirsa (ODS). Zoufalý volič proruského prezidenta Miloše Zemana, který přesně před týdnem vychvaloval na ČT24 Putina a Trumpa, který dle Jirsových slov udělal doteď prý všechno dobře - "Z Ruska se stal v 90. letech oligarchistický a gangsterský stát, který Vladimír Putin srovnal do latě. A já jsem přesvědčen, že Rusové ho opravdu volí, protože dostávají důchody, dostávají platy ve školách a podobně," mystifikoval diváky místopředseda senátního výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost. Kdo pořad s Jirsou nesledoval, ten asi neuvěří.  



úterý 25. února 2025

HEARTWORMS - Glutton For Punishment (Speedy Wunderground / PIAS)

 


Nevím jestli na mě už leze jaro, ale po nádherné Sharon Van Etten tu mám další neodolatelnou - Josefínku Orme (zp/kyt/synt), vystupující pod uměleckým křídlem HEARTWORMS. Po svém famózním EP debutu A Comfortung Notion (3/2023) vás tahle vojenská básnířka vezme opět do vzduchu, kde naváže na bitvu o Británii a na další temnotu objímající témata. Emočně hloubkové nálety Glutton For Punishment nezrcadlí jen válečné konflikty, ale i její komplikované dětství, nenávratné ztráty či osmdesátkové inspirace, které zde z post-punku a gotiky přelétly do elektronického rocku a tanečního synt-popu.
Nahrávka opět vznikla ve spolupráci s producentem Danem Careym (synt/kyt), majitelem londýnských Speedy Wunderground a za doprovodu kapely, kterou z poloviny doplnili kytarista Jordan Hamblin - kyt a houslistka Saya Barbaglia (mary in the junkyard). Pokud můžete, zaškrtněte si jeden z aktuálních HEARTWORMS příletů (UK-EU), protože tohle temně krásné Glutton For Punishment se nepotkává často. 
 
100%

 

A1. In The Beginning (00:41)
A2. Just To Ask A Dance (04:37)
A3. Jacked (04:27)
A4. Mad Catch (03:10
A5. Extraordinary Wings (05:06)
 
B1. Warplane (05:31)
B2. Celebrate (04:14)
B3. Smugglers Adventure (06:39)
B4. Glutton For Punishment (02:38)
 
 

 

neděle 23. února 2025

Test Card - Signals (Home Service Recordings)

 


Test Card je sólový projekt původem britského hudebníka Lee Nicholsona, evokující zvukové světy Tortoise, Cut De Sac či Boards of Canada. Snad i proto tento někdejší zpěvák a kytarista prestonské indie-popové čtveřice Formula One a součást brightonských synt-elektroniků Domestic 4 vyrazil do Ameriky, kde po šesti letech zakotvil v kanadském Vancouveru. Zde pokračoval pod pseudonymem Electrohome a jako polovina folktronického dua Future Peasants, po kterém přišel s projektem Test Cart a vydal debutové album Start Up Close Down (12/2016 Symbolic Interaction). Následující nahrávky umisťoval střídavě mezi řeckou značku Sound In Silence a vlastní label Home Service Recordings, kde právě vyšla šestá studiovka Signals, vysílající mrazivě jemné signály.
Pokud si potřebujete vyčistit hlavu od negativních nánosů mediálních hrůz, šáhněte po meditativním ambientu, namíchaného z těch nejčistčích ingrediencí downtempa, dream popu a analogové syntezátorové elektroniky. Poté doporučuji vyhodit televizi a další škůdce, servírující dnes už snad jen negativní informace. Zlepšení vašeho stavu se dostaví po několika dnech.
Signals v obalu od grafika a ilustrátora Nicka Taylora (Miracle Pond) pořídíte v síti Test Card, a to bez nutnosti vlastnit zákaznickou kartičku či aplikaci v mobilu.

 

A1. Mono Valley Kids Delight (05:10)
A2. There Are years in October (04:07)
A3. Summer Vanishes Once a Holiday (05:05)
A4. Looking Back Like Hours for Fools (04:28)
 
B1. Hush Now Warm the Intercom (05:14)
B2. And Soon the Pleasure Point Divine (05:44)
B3. Memory Mind the Wave Out There (06:02)
B4. The Sunset Rise Surround (04:07)


pátek 21. února 2025

Sharon Van Etten & The Attachment Theory (Jagjaguwar)

 

 

Sharon Van Etten je aktuálně v Los Angeles žijící herečka a především písničkářka, kterou na přelomu milénia objevil Kyp Malon z TV on the Radio. Její debutové album Because I Was in Love vyšlo v květnu 2009 u Language of Stone Records a připravilo půdu pro řadu kritikou oceňovaných nahrávek. Ta poslední, v pořadí sedmá studiová vznikla s od léta veřejnosti známým triem The Attachment Theory (Devra Hoff - bas/zp, Teeny Lieberson - synt/piano/kyt/zp, Jorge Balbi - bicí), což lze považovat za Sharoninu prní nesólovku, resp. za eponymní debut Sharon Van Etten & The Attachment Theory (Jagjaguwar). Ten vznikl ve spolupráci s londýnskou producentkou Martou Salogni (SQUID, Melos Kalpa, English Teacher, ..), zakladatelkou charitativní organizace Free Youth Orchestra, se kterou se čtveřice odebrala do bývalého studia Eurythmics (The Church), kde pravděpodobně stále přežívá duch tehdejší hudební generace. Protože jinak si nedovedu vysvětlit "její" nová tvůrčí dobrodružství, vycházející z mystického mixu elektroniky, analogových textur a existenciálních témat. Ač předchozí dvě "sólovky" už jistý posun naznačovaly, tak teprve Sharon Van Etten & The Attachment Theory je prvním titulem, kterým mě "gotička" Sharon Van Etten "konečně" (a pořádně) oslovila. Proto "její" společné turné s Nabihah Iqbal určitě nepropásněte!!

10/10

 
A1. Live Forever (05:39)
A2. Afterlife (04:08)
A3. Idiot Box (04:10)
A4. Trouble (05:00)
A5. Indio (02:47)
 
B1. I Can’t Imagine (Why You Feel This Way) (03:06)
B2. Somethin’ Ain’t Right (04:24)
B3. Southern Life (What It Must Be Like) (03:48)
B4. Fading Beauty (06:14)
B5. I Want You Here (06:29 )